Punk - tauti joka ei tapa
Punk - farligt men inte dödligt (ruotsinkielinen nimi)
Punksters & Youngsters (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Punk - tauti joka ei tapa
Jouko Aaltosen musiikkidokumentissa Punk - tauti joka ei tapa (2008) esitellään arkistomateriaalin avulla suomalaisen punkin alkuaikoja, haastatellaan 1970- ja 1980-lukujen punkmuusikoita ja nähdään heitä kiertueella vuonna 2007. Tämän rinnalla seurataan 2000-luvun punknuorten elämäntapaa ja heidän musiikin tekemistään.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Esiintyjät
Esiintyjäkokoonpanot
|
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
2007 |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
”Punk – tauti joka ei tapa on mietitty ja kiinnostava elokuva suomalaisesta punkista 1970-luvulta nykypäivään”, kiitti Pertti Avola (Helsingin Sanomat Nyt-liite 11/2008) ja näki siinä ”tietyssä mielessä jatkoa Aaltosen edelliselle, 1970-luvun poliittista laululiikettä käsittelevälle dokumentille Kenen joukoissa seisot, mutta dokumenttina se on erilainen – ja parempi. Aihepiiri ja sen edustajat tulevat katsojalle selkeämmiksi. Myös puhutun sanan ja filmimateriaalin ajatuksellinen yhdistäminen Samu Heikkilän oivaltavan leikkauksen keinoin toimii hyvin. Dokumentti on myös lohdullista katsottavaa punkin ajatusmaailman sisäistäneille. Aikaa on kulunut, mutta suomipunk elää ja vieläpä monimuotoisemmin kuin syntyvuosinaan.” ”Viimeistään Punk – tauti joka ei tapa osoittaa, että punkveteraanien tarinat on jo kuultu”, sai punk-historiikkien sumasta tarpeekseen Tuomo Karhu (Turun Sanomat 14.3.2008), joskin nuoret bändit osoittivat punkin olevan entisensä. ”Nostattavinta Akupunktion ja Creepy Crawlien kaltaisissa orkestereissa on soittajien – käytännössä lähinnä keulahahmojen – itsenäisyys, itsepäisyys ja päättäväisyys. Sen sijaan, että hautoisivat kotonaan amerikkalaista unelmaa, he toimivat: Jos ei ole keikkapaikkoja, he tekevät niitä. Jos ei ole asuntoa, he valtaavat sellaisen.” Karhu tosin toivoi dokumenttia myös siitä, miksi punkkareiden yksisilmäinen uho lientyy päihdeongelmiin. Jarno Lindemarkin (Etelä-Suomen Sanomat 25.4.2008) mielestä Punk – tauti joka ei tapa ”esittelee asiansa, mutta ei tutki sitä. Kenties se riittää katsojalle, joka ei tiedä suomalaisesta punkista paljoakaan tai joka haluaa lämmitellä nostalgiassa. Sen sijaan nuori punkkari, joka aiheen tuntee, tuskin saa siitä mitään irti. Samat jutut – ja osin henkilötkin – nähtiin Yle Teemalla Punklandia-sarjassa, joka käsitteli aihetta syvemmin ainakin punkin kultakauden osalta.” Akupunktio- ja Creepy Crawlie -yhtyeiden ”omatoimisissa ja päättäväisen oloisissa nuorissa on voimaa, jonka Aaltonen haaskaa. Hän ei kuvaa kokemuksia, vaan yleistä sähläystä, mielipiteitä. Ajankuva jää haaleaksi. [- -] Näyttää siis siltä, että Aaltonen ei ole joko halunnut tai uskaltanut älyllistää aihetta, joka on ja ei ole älyllinen juttu. Kuitenkin punk jos mikä antaisi aihetta käsitellä musiikkibisnestä, sen kaupallisuutta ja sitä myöten koko yhteiskuntaamme, arvojamme.” Lindemarkista dokumentti sivuutti myös sen, miksi punk – suosiostaan huolimatta – on menettänyt alkuperäisen kapinallisuutensa. Olli-Matti Oinoselle (Savon Sanomat 9.5.2008) dokumentti toi ”hyvin esiin sen, kuinka merkittävä mies Pelle Miljoona on suomipunkin historiassa. Mies on Kohu-63:n Lätän ohella ainoita, joka on säilyttänyt myös ideologiansa tähän päivään saakka. Olisi kuitenkin suonut, että Aaltosen punkmentissa olisi ollut laajempaakin otantaa muihin alan bändeihin kuin pelkkä maininta. Punkakatemian kirjoittaneelta Esa Saariseltakin olisi voinut kysyä jotain? Akupunktio saa ehkä liikaakin tilaa, vaikka on myönnettävä, että yhtyeen pomolla, Severillä, on asenne paikallaan. [- -] Punk - tauti joka ei tapa on kuitenkin viihdyttävää seurattavaa ja ikääntyneiden rokkareiden muistelot kirvoittavat monet makeat naurut. Samalla se kertoo, että punk elää ja voi kohtalaisen hyvin nyky-Suomessa. Basistitkin sammuvat takahuoneeseen kuin ennen vanhaan.” |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Jouko Aaltonen (s. 1956) valmistui Taideteollisen korkeakoulun elokuva- ja televisio-työn linjalta vuonna 1984 ohjaajaksi. Aaltonen on toiminut monipuolisesti elokuva-alalla ja työskennellyt mm. ohjaajana, tuottajana, leikkaajana ja käsikirjoittajana. Hän on tehnyt lukuisia lyhytelokuvia, kuten Elämä hallinnassa (1990), Lento yli Suomenlahden (1990) ja Hengenpelastaja (2005). Aaltonen on ohjannut myös pitkät dokumenttielokuvat Kusum (2000) ja Kenen joukoissa seisot (2006), jossa käsiteltiin 1970-luvun vasemmistolaista laululiikettä. Aaltonen väitteli vuonna 2006 Taideteollisessa korkeakoulussa dokumenttielokuvasta ja sen tekoprosessista väitöskirjallaan Todellisuuden vangit vapauden valtakunnassa. Seuraavassa pitkässä dokumenttielokuvassaan Punk – tauti joka ei tapa (2008) Jouko Aaltonen kävi läpi Suomi-punkin historian 1970-luvun lopulta tähän päivään. Elokuva keskittyy suomalaisen punkin syntyhistoriaan ja nykytilanteeseen ja jättää välistä vaiheita käsittelemättä, sillä ohjaaja ei halunnut tehdä elokuvastaan kronikkaa. Aaltonen määritteli elokuvaansa Savon Sanomissa 29.2.2008: ”Tämä ei ole elokuva pelkästään punkmusiikista, vaan myös elämäntavasta ja alakulttuurista. Samalla filmi kertoo laajemmin nuoruudesta. Filmeillä ei ole viime aikoina kerrottu juurikaan suomalaisesta nuorisosta.” Elokuvan päähaastateltavina on monta punkin veteraania, kuten Pelle Miljoona, Tumppi Varonen ja Eppu Normaalin muusikot. Heidän rinnalleen Aaltonen nostaa nykyisiä nuorten bändejä, kuten naisyhtye Creepy Crawlien ja lempääläläisen lukiolaisen Seven luotsaaman Akupunktion. Punkmusiikki koki murroksen 1980-luvun alussa, kun alkuvaiheen rockpainotteinen, valtavirtamusiikkia oleva punk muuntui rujommaksi hardcorepunkiksi. Punk eriytyi tuossa vaiheessa julkisuudesta poissaolevaksi alakulttuuriksi. HC-punkia edustava Seve kertoi nykypunkmusiikin kantaaottavuudesta Kansan Uutisten Viikkolehdessä 14.3.2008: ”Koko punk-juttu on jonkinasteinen hätähuuto. Se on eri tavalla ajattelevien ihmisten kannanotto siitä, että tää kulutushysteria ja koko kapitalistinen järjestelmä tule ajaan ittensä alas. Mutta kun nuo lampaat eivät tajua sitä. Jonkun pitäisi paimentaa ne ymmärtämään.” Aaltonen itse ilmaisee kiinnostuksensa HC-kulttuuriin samassa lehdessä: ”HC on alakulttuuria. Silloin kun Pelle oli tuomassa punkia Suomeen, siitä tuli mainstreamia, koko sukupolven juttu. HC:lle leimallista on, että se on näiden kundien ja mimmien oma juttu eikä se pyrikään julkisuuteen. Siellä on loistavia bändejä, jotka pyrkivät aktiivisesti välttämään julkisuutta. Tämän alakulttuurin sisällä on kukoistava, rikas, luova ja anarkistinenkin meininki. Ja se on minusta kiinnostavaa.” Elokuva sai Oulun kansainvälisen musiikkielokuvakilpailun MusiXinen pääpalkinnon 5 000 euroa. Jyväskylän Arktisen Upeeta –festivaalilla elokuvalle annettiin kunniamaininta ammattilaistuotantojen sarjassa. Aaltosen seuraavana dokumenttielokuvana valmistui Kongon Akseli (2009). |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
Suojelusenkeli Säv: Pekka Juhani Hannikainen San: Immi Hellen Kierrän Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Väkivalta päihdeongelma Es: Pelle Miljoona Säv & san: Pelle Miljoona YLE arkisto Saukki-sedän lastentunti Es: Saukki ja Pikkuoravat Säv: trad San: Sauvo Puhtila Fazer Finnlevy Jee Jee Jee Es: Saukki ja Pikkuoravat Säv: Jaakko Salo San: Sauvo Puhtila Fazer Finnlevy Jee Jee Es: Eppu Normaali Säv: Mikko Syrjä San: Martti Syrjä / Mikko Saarela / Mikko Syrjä YLE arkisto Uskollinen Es: Tabula Rasa Säv: Heikki Silvennoinen YLE arkisto Elektroninen xtaasi Es: Virtanen Säv & san: Pertti ”Veltto” Virtanen Love Records Hide and Seek Es: Creepy Crawlie Säv & san: Marja Kinnunen Birth Control Es: Creepy Crawlie Säv: Katja Lipasti San: Marja Kinnunen I Really Hate Ya Es: Briard Säv: Andy McCoy / Pete Malmi San: Andy McCoy / Pete Malmi Tartumme aseisiin Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle 2006 Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Nyt reppu jupiset riimisi rupiset Es: Eppu Normaali Säv: Mikko Syrjä San: Martti Syrjä Kahden soinnun ihme Es: Problems Säv & san: T. Varonen Tahdomme tilaa Es: Problems Säv & san: T. Varonen Ei tää lama päähän käy Es: Problems Säv: Ari Taskinen San: T. Varonen Punk on typerää Es: SE Säv & san: Jari Knuutinen Johanna/MEGAMANIA United States of Perverts Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Ahneuden alttarilla Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Leipäjonossa on tunnelmaa Es: Pelle Miljoona Säv & san: Pelle Miljoona Les Femmes Islamiques Es: Creepy Crawlie Säv: Katja Lipasti San: Marja Kinnunen Oman käden oikeus Es: Creepy Crawlie Säv & san: Katja Lipasti 2000 vuotta kärsimystä ja tuskaa Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Prayer Es: Festive & Sacral Music COSMOS Fuck the Army Es: Briard Säv & san: Pete Malmi Mä vain pogoon Es: Pelle Miljoona & N.U.S. Säv & san: Pelle Miljoona Love Records Poliisi pamputtaa Es: Eppu Normaali Säv & san: Mikko Syrjä Avoin kirje Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Rakastava voima Es: Pelle Miljoona & 1980 Säv. Rubberduck Jones San. Pelle Miljoona Love Music Mulla menee lujaa Es: Pelle Miljoona & 1980 Säv & san: Pelle Miljoona Tahdon rakastella sinua Es: Pelle Miljoona & 1980 Säv & san: Ari Taskinen YLE arkisto & live Kuopio Kytät on natsisikoja Es: Kaaos Säv & san: Kaaos Johanna/MEGAMANIA Sodan tragedia Es: Rattus Säv & san: Tomi Marjamäki Johanna/MEGAMANIA Tornion kevät Es: Terveet kädet Säv: Timo Wiik San: Veli-Matti Äijälä Johanna/MEGAMANIA Mieletöntä väkivaltaa Es: Riistetyt Säv: Piise San: Lasse Aaltonen Johanna/MEGAMANIA Työläinen Es: Kohu-63 Säv & san: Kohu-63 Herää Es: Kohu-63 Säv & san: Kohu-63 Tämä sukupolvi Es: Pelle Miljoona & 1980 Säv: Rubbenduck Jones San: Pelle Miljoona Väliaikainen Es: Lama Säv: Matti Jurva San: Tatu Pekkarinen AAB/Johanna Testicle Cat Es: Creepy Crawlie Säv: Marja Kinnunen San: Marika Nevalainen Moottoritie on kuuma Es: Pelle Miljoona Oy Säv: Ari Taskinen San: Pelle Miljoona Johanna Kustannus/Love Anarkisteja Es: Sekasorto Säv: Kai Laaksonen San: Sekasorto Kansanlaulu Es: Igni et Ferro Säv & san: Miikka Järvinen Teenage Revolution Es: Hanoi Rocks Säv: Monroe/McCoy San: McCoy/Monroe Kierrän Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Syntyi uudet jumalat Es: Akupunktio Säv & san: Severi Helle Stay Free Underground Records Maamme-laulu Säv: F. Pacius San: J. L. Runeberg Suom: P. Kajander YLE arkisto Matkalla tuntemattomaan Es: Pelle Miljoona Säv: Ari Taskinen San: Pelle Miljoona YLE arkisto Oi Isä Herra Es: Akupunktio Säv & San: Severi Helle Nuoret Sankarit Es: Pelle Miljoona & 1980 Säv: Ari Taskinen San: Pelle Miljoona Leipäjonossa on tunnelmaa Es: Pelle Miljoona Unabomber Säv & san: Pelle Miljoona Stupido Records |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Headline Recording Studio / Jani Viitanen, Henry´s Pub / Hannu Voutilainen, Kaarilan koulu / Sirkka-Liisa Alanko, Karanteeni, Lost Boys, Lutakko, Nosturi, Puntala Rock / Mikko Koivuluoma, Tarja Rossi & muut, Rottaniitti, Stay Free Underground Records / Lättä ja Kiki, Stupido Records / Joose Berglund, Tavastia / Juhani Merimaa, Vastavirta-Klubi / Piitse, Kiki & muut, Ääni ja Vimma -tapahtuma <br /><br />Jukka Aronen, Laura Haarala, Seppo Helle, Pedro Hietanen, Markku Hirvelä, Taija Holm, Jesu Hämäläinen, Eva Jaakkola, Marja ”Peppi” Kinnunen, Hate Konttinen, Pauli Korjus, Kai Laaksonen, Heikki Lajunen, Otso Lapila, Mela, Marika Nevalainen, Janne Nyström, Marianne Näsinlinna, Santeri Pahnila, Maukka Perusjätkä, Ritva Raippa, Rekku Rechardt, Anna Saarelainen, Mika Saastamoinen, Sadru, Jukka Salmela, Shadow, Heikki Silvennoinen, Ulla Simonen, Tapio Suominen, Antti Suonio, Jukka Syrenius, Heikki Takkinen |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|