Teksti: Diesel-automoottori T: 1. osa T: Vuonna 1893 sai saksalainen insinööri Rudolf Diesel patentin keksimälleen uudelle polttomoottorille, jota nimitetään hänen mukaansa dieselmoottoriksi. -Kuvassa Rudolf Diesel ja lähikuvaa patenttipaperista sekä moottorin piirustuksista. T: Vertailun vuoksi esitämme ensiksi tavallisen nelitahtimoottorin toimintatavan. T: Nelitahtimoottori imee herkästi syttyvää polttoaineen ja ilman seosta, jonka sytytystulppa puristustahdin loppuvaiheessa sytyttää. -Kaaviokuva polttoaineen kulusta ja syttymisestä. T: Dieselmoottori eroaa nelitahtimoottorista seuraavissa kohdissa: T: 1) sytytyslaitteita ei tarvita. -Kaaviokuva dieselmoottorin toiminnasta, ei sytytyslaitteita. T: 2) puristus ja sen aiheuttama kuumuus ovat suuremmat. -Sama kuin edellä, puristuksen kuvaaminen. T: Dieselmoottoriin suihkutetun polttoaineen sytyttää suuren puristuksen kuumentama ilma. -Puristuksesta johtuen ilma kuumenee 350 asteiseksi. T: 3) kaasuttajaa ei tarvita. -Kaaviokuva dieselmoottorin toiminnasta, ei kaasuttajaa. T: Dieselmoottori imee vain ilmaa. -Sama kuin edellä, ilman imeminen. T: Syöttöpamppu suihkuttaa polttoaineen, suuttimen kautta sylinteriin. Vasta siellä se sekoittuu ilmaan. -Sama kuin edellä, teksti: Einspritz pumpe. T: Syöttöpumppu. -Sama kuin edellä, teksti: Einspritzdüse ? T: Polttoainesuutin. -Sama kuin edellä. T:Dieselmoottorissa käytettävä polttoaine on vaikeasti syttyvää ja muodostuu palavaksi vasta hienona utuna. -Purkki polttoainetta, joka ei syty vaikka tulta pidetään lähellä, purkissa lukee Gasäl. T: Polttoainetta. -Sama kuin edellä, kun polttoainetta sumutetaan se syttyy. T: Dieselmoottorin neljä tahtia. -Kaaviokuvaa tahdeista. T: Dieselmoottorikäytteinen auto kulkee samalla polttoainemäärällä huomattavasti pitemmän matkan kuin tavallisella nelitahtimoottorilla varustettu. -Autojen kulkemien matkojen pituuksien vertaus. T: Dieselmoottori polttolaitteineen. -Kaaviokuva dieselmoottorista, polttoainesäiliö ympäröitynä. T: Polttoainesäiliö. -Kuva kuin edellä. Polttoainesäiliö autossa. T: Siirtopumppu imee polttoainetta polttoainesäiliöstä ja painaa sitä edelleen polttoainesuodattimeen. -Kaaviokuva dieselmoottorista, siirtopumppu ympäröitynä. T: Siirtopumppu. -Sama kuin edellä. Suodatin autossa. T: Polttoaineena olevat roskahiukkaset aiheuttavat helposti häiriöitä herkissä suihkutuslaitteissa. -Kaaviokuvaa suodattimesta, teksti: Zulaufleitung. T: Polttoaineen tuloputki. -Sama kuin edellä, teksti: Filtereinsat (Filzplatten) T: Suodattimen levyt (Huopalevysuodatin). -Sama kuin edellä. Suodattimen levyt luonnossa ihmisen kädessä. T: Hienoimmatkin roskahiukkaset jäävät huopalevyihin polttoaineen kulkiessa niiden lävitse. -Kaaviokuva suodattimesta, teksti: Schlammablaz. T: Sakanpoistoaukko. -Sama kuin edellä, teksti: Ablaufleitung. T: Putki polttoaineen syöttöpumppuun. -Sama kuin edellä, Polttoaineen virtaaminen suodattimen läpi. T: Suodattimesta polttoaine menee syöttöpumppuun. -Kaaviokuva dieselmoottorista, syöttöpumppu ympäröity. T: Syöttöpumppu. -Sama kuin edellä. Syöttöpumppu autossa. T: Kutakin moottorinsylinteriä varten on syöttöpumppu. -Neljä syöttöpumppua. T: Tarkastamme yhtä syöttöpumppua. -Kaaviokuva syöttöpumpun toiminnasta. T: Mäntä. -Sama kuin edellä. T: Sylinteritila. -Sama kuin edellä. T: Polttoaineen tulo. -Sama kuin edellä. T: Paineventtiili. -sama kuin edellä. T: Paineputki suuttimeen. -Sama kuin edellä. T: Mäntä liikkuu alaspäin. Heti kun se avaa tuloaukon, täyttää polttoaine sylinteritilan. -Männän liikkuminen ja polttoaineen tulo. T: Mäntä liikkuu nyt ylöspäin. Heti kun se sulkee tuloaukon, puristuu polttoaine paineventtiilin läpi paineputkeen. -Männän liikkeen vaikutukset. T: Kulloinkin tarvittavan moottoritehon aikaansaamiseksi täytyy sylinteriin suihkutettavan polttoaineen määrää voida joko lisätä tai vähentää. T: Pumpun mäntä on tämän takia viistoon uurrettu. -Männän uurteet kaaviokuvassa. T: Tämä uurre aikaansaa sylinteriin syötettävän polttoaineen määrän muuttumisen, kun mäntää kierretään, kuten seuraavasta selviää. -Kuva männän kiertämisestä. T: Suurimman määrän syöttö. -Männän kiertämisen vaikutus polttoaineen määrään. T: Kun mäntää kierretään, avautuu polttoaineen tuloaukko jo ennen männän saapumista ylimpään kuolokohtaansa. Iskun loppupuolella ei siis paineputkeen mene polttoainetta. -Kaasupolkimen liikkeen vaikutus männän kiertoon. Kaaviokuva männän kierrosta. T: Männän kiertyessä edelleen yhdistää uurre vihdoin sylinteritilan tuloaukkoon koko iskun ajaksi. -Kuva männän kiertymisestä. Kaasupolkimen liike (vapautus) aiheuttaa männän kierron edeltä mainittuun asentoon. Kaaviokuva männän kierrosta. T: Paineputkeen ei mene lainkaan polttoainetta. -Sama kuin edellä. T: Moottorin kierrosluvun tasoittamista varten on syöttöpumppu varustettu keskipakosäätäjällä -Keskipakosäätäjä autossa. T: 2. osa T: Kuorma-auto ajaa ylämäkeä pienellä nopeudella moottorin käydessä suurin kierrosluvuin. -Kuorma-auto ajaa ylämäkeä. T: Se savuttaa huomattavasti, missähän on vika? -Sama kuin edellä, pakoputkesta tuleva savu peittää auton. T: Kun kierrosluku on suuri, on palamisaika sylintereissä liian lyhyt. Kaasuseos on siis sytytettävä aikaisemmin. Tätä vastaa dieselmoottoreissa: polttoaine on suihkutettava aikaisemmin. -Polttoaineen syötön säätäminen. Kuorma-auto ajaa ylämäkeen eikä savuta lainkaan. T: Vipua liikuttamalla kiertyy syöttöpumpun nokka-akseli sitä käyttämään akseliin siksi. että männän isku tapahtuu tarpeen mukaan aikaisemmin tai myöhemmin. (säätöalue 30 astetta) -Syöttöpumpun akselin kiristyminen vipua liikuttamalla. T: Pumppu painaa polttoaineen paineputkea myöten polttoainesuuttimeen. -Kaaviokuva dieselmoottorista, polttoainesuutin ympäröitynä. T: Polttoainesuutin. -Sama kuin edellä. -Suutin autossa. T: Polttoainesuuttimen rakenne. T: Suuttimen runko. -Rakenne kaaviokuvana. T: Suutin. -Sama kuin edellä. T: Suuttimen kiinnitysmutteri. -Sama kuin edellä. T: Suuttimen neula. -Sama kuin edellä. -Suuttimen neula kädessä. T: Painetanko. -Suuttimen rakenne kaaviokuvana. T: Painejousi. -Sama kuin edellä. T: Säätöruuvi lukkomuttereineen. -Sama kuin edellä. T: Sulkumutteri. -Sama kuin edellä. T: Säätöruuvia kiertämällä muutetaan jousen painetta ja siksi myös suihkutuspainetta. -Säätöruuvin vaikutus paineeseen. T: Paineputken kiinnityskappale. -Suutin kaaviokuvana. T: Vuoto öljyn poistoputki. -Sama kuin edellä. T: Suurimmallakaan tarkkuustyöllä ei voida kokonaan välttää, että pieniä määriä polttoainetta -"vuotoöljyä" vuotaa ohi suuttimen neulan. -Suutin ja vuotoöljyn kulku. T: Polttoainesäiliöön. -Sama kuin edellä. T: Polttoaine puristetaan polttoainekanavaa myöten suuttimen. -Sama kuin edellä. T: Polttoaineen kulku. -Polttoaineen kulku suuttimen läpi kaaviokuvana. T: Heti kun polttoaineen paine on riittävän suuri, kohoaa neula istukastaan. -Sama kuin ed... T: Suuttimen kanava avautuu ja polttoainetta suihkuaa palamistilaan. -Sama kuin edellä. T: Monireikäinen suutin. -Polttoaine suihkuaa kahdesta aukosta. T: Yksireikäinen suutin. -Polttoaine suihkuaa yhdestä aukosta. T: Suutin on koko laitteen herkin osa. Likaantuminen, väärä säätö, huono hoito, kolhaisut ja iskut aiheuttavat häiriöitä moottorin toiminnassa. T: Hyvin hoidettu suutin.- Suuttimesta tulee tasainen suihku polttoainetta. T: Huonosti hoidettu suutin. -Polttoaine tulee virtana eikä suihkuna. T: Tähän asti esitettiin yksinkertaisin dieseljärjestelmä, suorasuihkutus -jossa polttoaine suihkutetaan suoraan sylinteriin palamistilaan. T: Toinen järjestelmä on etukammiomoottori. -Kaaviokuva etukammiosta. T: Etukammio. -Sama kuin edellä. T: Polttoaine suihkutetaan etukammioon. -Polttoaineen suihkutus etukammioon. T: Ilmaa puristuu myös etukammioon, joten sielläkin vallitsee suuri paine ja korkea lämpötila. -Ilmaa puristuu etukammioon. T: Etukammiossa oleva ilmamäärä ei kuitenkaan riitä sisään suihkutetun polttoaineen täydelliseen palamiseen. -Polttoaineen osittainen palaminen etukammiossa. T: Palaessa seos tupruaa etukammiosta sylinterin palamistilaan ja sekoittuu kiihkeästi siellä olevaan ilmaan sekä palaa täydellisesti. -Polttoaineen palaminen. T: Edut. T: 1) Nopea ja perusteellinen polttoaineen sekoittuminen ilmaan. -Polttoaineen ja ilman sekoittuminen etukammiossa. T: 2) Ei tarvita niin suurta suihkutuspainetta kuin suorassa suihkutuksessa. Tarkatkaa painemittaria. -Suihkutuspaino 100. T: Suora ruiskutus. -Suihkutuspaine 200. T: Etukammiomoottori tarvitsee käynnistystä hehkutulpan, koska ilma ei kuumene kylmän moottorin etukammiossa niin paljon, että sinne suihkutettu polttoaine syttyisi. -Hehkutulppa kaaviokuvana. -Hehkutulppa autossa. T: Heti kun moottori lähtee käyntiin on virta katkaistava hehkutulpasta. -Auton käynnistys. T: Käynnistys. -Sama kuin edellä. T: Hehkutulpan virta katkaistaan. -Virran katkaisu. T: Vielä eräs dieselmoottorityyppi on lisäkammiomoottori. -Pyörrekammio kaavakuvana. T: Pyörrekammio. -Sama kuin edellä. T: Siinä on erikoista kammion muoto, joka aiheuttaa erittäin tehokkaan pyörteen. -Pyörteen muodostuminen ja polttoaineen palaminen. T: Nykyisin dieselmoottorin on etujensa ansiosta valloittanut koko maailman. -Erilaisia dieselkäyttöisiä autoja. T: Loppu -252m |