Riot-On!
A Painfully True Story of Riot Entertainment 2000-2002 (alaotsikko)
Riot On! (rinnakkaisnimi)
Finna-arvio
Riot-On!
Draamadokumentti Riot-On! (2004) on kertomus suomalaisen Riot Entertainment –mobiiliviihdeyrityksen noususta ja tuhosta vuosina 2000-2002.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K11 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Esiintyjät
Muut esiintyjät
Koodarit kylpytakeissa: Ile Mr. Irmeli, Johkulainen, Khäertta, Mad Max
Koodarit kylpytakeissa: Ile Mr. Irmeli, Johkulainen, Khäertta, Mad MaxHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
10.12.2003 - 15.3.2004 |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
Ilkikuriseksi viritetty dokumentti sekä huvitti että sapetti. ”Suomalaisen it-huuman suurin kupla on ikuistettu varsin vetäväksi ja ainakin ulkopuolisia huvittavaksi dokumenttielokuvaksi”, arvioi Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 12.11.2004), jonka mielestä asianosaisten itsensä tekemänä ”elokuvassa on sekä häiritsevää sisäänlämpiävyyttä että aika herkullista itseironiaa. Syytöskirjeen sijaan siitä tulee eräänlainen veijaritarina tyyliin: näin huijasimme kansainvälisiä sijoittajia. Ristiriitaisista todistajalausunnoista piirtyy lopulta melko selkeä kuva siitä, miten ja miksi Riot Entertainmentille kävi niin kuin kävi. Silti elokuvassa on myös turhaa kikkailua: ylinopeilla leikkauksilla taiturointia ja laskelmoitua seksillä pelaamista.” ”Aihe on helkkarin kiinnostava”, myönsi Erik Ahonen (Aamulehti 18.2.2005). ”Valitettavasti kollaasimainen Riot On! ei saa sanotuksi hulluista vuosista mitään yleispätevää, eikä Riot-E:n tarinakaan kunnolla aukea. Riotilaisten elämä saattoi olla kaaosta, mutta valkokankaalla jäsentymätön muistelomyräkkä ei toimi. [- -] Dokumentissa on silti hetkensä. On huumaavaa seurata kuinka huuruisilla myyntipuheilla arvovaltaiset sijoittajat saatiin luopumaan miljoonistaan. Jopa markkinoita säätelevä näkymätön käsi rentoutuu, jos tarjolla on hyvä show ja riittävästi juomia.” Riot On! sai aikaan myös mekkalaa. ”Miten pitäisi suhtautua dokumenttiin, joka kertoo huijauksesta ja näyttää huijaukselta?”, ihmetteli Olli Kangassalo (Iltalehti 12.11.2004). ”It-buumin kaltaisessa massapsykoosissa riittäisi aihetta älykkäästi ironiseen ja analyyttiseen dokumenttiin, mutta Riot On! tyytyy pelkkään hypetykseen ja poikien huorajuttuihin. Voi pojat!” ”Typeränä, tyhjänpäiväisenä ja onttona sutaisuna Riot On! on toki osuva kuvajainen mobiilibisneksen ja aikamme hömppätalouden säälittävyydestä, mutta minkäänlaista kriittistä otetta elokuvasta on turha etsiä”, tyrmäsi myös Tero Vainio (Kaleva 11.3.2005), jonka mielestä kyseessä oli ”epätoivoinen yritys ratsastaa vielä muutama metri kuolleella hevosella”. Dokumenttia moraalittomaksi syyttäneen Tapani Maskulan (Turun Sanomat 9.4.2005) mukaan ”Riot On! ihailee rikkeettömästi narsistisen juppikulttuurin itsekeskeistä keveyttä, jossa kuka tahansa helppoheikki voi äkkiä kahmia valtavia rikkauksia täysin tyhjillä lupauksilla. Filmi syöttää makealta maistuvaa mannaa kaikki-mulle-ja-heti -sukupolvelle, mutta vastakkaisista vakuutteluista huolimatta tuulentupia kannattaisi punnita hieman realistisemmalta pohjalta.” Dokumentin ilmiasua kiittäneen Reijo Tuikan (Etelä-Suomen Sanomat 16.1.2005) mielestä animaatiota ja musiikkivideotekniikkaa käytettiin luovasti. ”Samoin musiikin valinnassa on löydetty tähän dokumenttiin soveltuva yhdistelmä klassista ja hiphop-tyyppistä musiikkia. Animaatio- ja musiikkiraina toimivat hyvin.” Tuikallekin dokumentti todisti, että ”omaan suuruuteensa ja luovuuteensa luottaneet jupit omaavat sittenkin vain marginaalisen määrän yhteiskunnallisesti käyttökelpoista viisautta”. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Elokuva Riot-On! (2004) kertoo helmikuussa 2000 perustetun helsinkiläisen mobiiliviihdeyhtiön Riot Entertainmentin tarinan. Yrityksen synnytti kuningasidea pelien ja viihteen siirtämisestä matkapuhelimiin. Puolessa vuodessa firmassa oli jo sata työntekijää, jotka oli haalittu suurelta osin yhtiön perustajien sukulaisista ja tuttavista. Kuuden suomalaismiehen perustama yritys hankki yli 21 miljoonaa dollaria riskirahaa; pääosa tuli Nokia Venturesilta. Riot-e solmi lisenssisopimuksia mm. Sony Picturesin, 20th Century Foxin ja Paramount Picturesin kanssa. Yhtiö ajautui konkurssiin maaliskuussa 2002. Velkoja oli siinä vaiheessa 3,2 miljoonaa dollaria. Yrityksen rahoja oli käytetty mm. runsaaseen juhlimiseen, alkoholiin, huumeisiin ja strippareihin. Elokuvan tuottaneista henkilöistä John Hakalax oli Riot Entertainment –yhtiön entinen myyntijohtaja, Jan Wellman puolestaan sen toimitusjohtaja. Ohjaajana toimi Kim Finn eli Kimmo Saksanen, joka oli aiemmin mm. ohjannut ja käsikirjoittanut lyhytelokuvia kuten The Foetus (1993), Sex Education in Alphabetical Order (1994) ja Howard – verinen iltapäivä (1996). Hän oli toiminut myös Riot-e:ssä sisältöasiantuntijana. Elokuvan ennakkoensi-ilta oli syyskuussa 2004 Helsingin Rakkautta & Anarkiaa –festivaalilla. Riot-On! sai Grand Festival –palkinnon pohjoiskalifornialaisella Berkeley Video & Film Festivalilla vuonna 2006. Elokuva palkittiin myös Raindance –elokuvafestivaalilla Lontoossa sekä Boston Underground –festivaalilla. Sanomalehti Nöjesgudienin lukijat valitsivat elokuvan vuoden parhaaksi elokuvaksi vuonna 2005. Kim Finn on sittemmin ohjannut John Hakalaxin kanssa mm. elokuvat Kadonneen Kungfun metsästäjät (2004) ja Piirrän, siis olen (2009). - Teksti: Juha Seitajärvi (2011) / Suomen kansallisfilmografia. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
Original Music: Kim Finn "On the Ice" "Boring and Depressing" "Riot Xmas Carol" Timo Palmgren and Max Laine "Jouko Alla Turcca" "Multa Allergia" "Zwinn Polizei" Arto Ahvenainen "Carmina Burana Rap" "Darrel story part I –music" "Techno Soviet Union Anthem" "Techno Finnish National Anthem" Timo Silvast "Bad Ass" "National Anthem’s Prodigy Fuckup" "Space Oggity" "Twisted" "Zungle" Joonas Wahlsten & Juha Korpelainen (Mullet Mohawk) "Additional Chromosome" "Puska Jokunen" "The Aiionwatha" Esa Rantamäki "Ode to Joy -variation" "La Donna e Mobile -variation" Music: Bach Air Stuttgarten Kammerorchester The Decca Record Company Ltd. Beethoven Für Elise Anatol Ugorski Deutsche Grammophon Beethoven Symphony No. 9 Berlin Philharmonic Orchestra Deutsche Grammophon Bizet Carmen – Chanson de Toréador Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Bizet Carmen – Danse Bohème Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Chopin Minute Waltz Jorge Bolet The Decca Record Company Ltd. Gounod Hoch Ruhm und Ehre (Soldatenchor) Chor der Deutschen Oper Berlin EMI Electrola Mozart Rondo alla Turca Maria João Pires Deutsche Grammophon Dean Martin You’re Nobody ’til Somebody Loves You Capitol Records Mozart 40th Symphony Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Offenbach Gaîte Prisienne /Cancan and Barcarolle Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Pachelbel Canon and Gigue in D Major Orpheus Chamber Orchestra Deutsche Grammophon Rossini William Tell – Overture Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Satie Trois Gymnopedies Aido Cicciolini EMI France Schubert Militärmarsch D-dur Hollywood Bowl Symphony Orchestra EMI Electrola Tchaikovsky The Nutcracker, op. 71 Dance of the Sugar-Plum Fairy Wiener Philharmoniker The Decca Record Company Ltd. Tchaikovsky The Nutcracker – Trepak Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Tchaikovsky Valse Sentimentale Violin Wha Chung Piano Philip Moll The Decca Record Company Ltd. Tchaikovsky Swan Lake – Scéne Orchestre Symphonique de Montréal The Decca Record Company Ltd. Tchaikovsky Waltz from the Sleeping Beauty Czeko-Slovak Philharmonic Orchestra HNH Ltd. Verdi La Donna é Mobile Wiener Philharmoniker The Decca Record Company Ltd. Wagner Walkyrie Wiener Philharmoniker The Decca Record Company Ltd. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Jorma Ollilla and his Gang, The Bin Laden Family for investing in Carlyle Group, The Bush Family for heading Carlyle Group, Borenius & Kemppinen Oy, George W Bush, The CIA, John Major, James Baker, All creditors of the Riot-E bankruptcy Estate, Kultakönni Aleksi, Sakari Vainiola |
||||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||||
Lisäkuva-aineisto: 360Filmz. Juice Huhtala, Freak Films Oy, Kuubi Oy, Riot Archive Lehtileikkeet: 7 päivää, Image, Projektisisustus / Spaces |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|