Tositarkoituksella
Skämt undanbedes (ruotsinkielinen nimi)
Pigen Anja (tanskankielinen nimi)
With Serious Intent (englanninkielinen käännösnimi)
Avec intentions sérieuses (ranskankielinen käännösnimi)
Ernste Absichten (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Tositarkoituksella
Valentin Vaalan ohjaama romanttinen komedia Tositarkoituksella (1943) perustuu Tetin (Kersti Bergroth), Lea Joutsenon ja Valentin Vaalan käsikirjoitukseen. Jatkosodan aikaan sijoittuvassa tarinassa helsinkiläinen ministerin tytär Anja Leiste (Lea Joutseno) haluaa valloittaa agronomi Ilmari Arotien (Olavi Reimas). Miehen naisihanne on rivakka uurastaja, jollaiseksi seurapiirineiti päättää muuttua. Anja ilmoittautuu vapaaehtoiseen työpalveluun ja pääsee keittiöapulaiseksi Raudanhovin kartanoon. Hän ei osaa yhtään mitään, mutta vähitellen hurmaa kaikki iloisella luonteellaan.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
Kesä 1943 |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
Vaalan ja Tetin uusi Lea Joutseno -komedia herätti ristiriitaisia tunteita. "Kevyt hupailu, joka olisi voitu tehdä paremminkin", kiteytti E. K. (Ajan Suunta 22.9.1943) loppuvaikutelmansa ja perusteli: "Nimimerkki Tet on ottanut ajankohtaisen aiheen, naisten työpalvelun, käsikirjoituksensa aiheeksi. Hän on kuitenkin käsitellyt sitä tapaan, joka olisi ollut paikallaan joskus 30-luvulla, mutta johon nykyoloissa olisi toivonut tuoreempaa sävyä. Ei liioin ohjaaja, Valentin Vaala, ole välittänyt muokata aihetta tarpeeksi; tulos muistuttaa aivan liian paljon Sigrid Boon Kyökin puolella romaanin filmiasua. Lisäksi eräät kohdat ovat suorastaan mauttomia, kuten iskelmän esittäminen suomalaisella heinäpellolla kahvitauon aikana!" Elokuvan liioittelu ja epäuskottavuus vaivasivat monia arvostelijoita. "Muutenkin tämä neitonen on hiukan yllättävä ilmestys nykyaikaisessa elokuvassa", ihmetteli T. A. (Toini Aaltonen, Suomen Sosialidemokraatti 22.9.1943), "sillä tuntuu suorastaan uskomattomalta, että kaupunkilaisneitonen [- -] saattaa olla niin kanamaisen typerä ja tietämätön alkeellisimmissakin maa- ja kotitaloutta koskevissa kysymyksissä". S. S. (Salama Simonen, Uusi Suomi 23.9.1943) säesti: "Kaupunkilaisuutta filmissä edustaa täydellinen ja pöyristyttävä pintapuolisuus ja tietämättömyys alkeellisimmista elintärkeistä asioista, eikä kaupunkilaistyttöjen maatalousharrastusten pohjana ole mikään muu kuin halu saada verkkoonsa rikas ja komea maatilanomistaja. Kaikki tämä tarjoillaan harmittomaan ja operettimaiseen sävyyn." O. V-hl (Olavi Vesterdahl, Aamulehti 20.9.1943) löysi liioittelulle myös vastapainon: "Tämä sivistyneen perheen tyttären alinomainen ja yltäkylläinen flirttailu miltei miehen kuin miehen kanssa, sekä hänen uskomaton tietämättömyytensä ja taitamattomuutensa [- -] uhkaa vahvassa liioittelussaan viedä koko elokuvan väärille raiteille, ellei niiden vastapainona olisi Tetin erinomaista tilannekomiikan sekä nokkelan ja iskevän replikoinnin luomisen taitoa. Filmissä on todella hauskoja kohtauksia, kesäisen kevyttä huolettomuutta ja vaivatonta hyväntuulisuutta, jotka osaksi pelastavat sen liioittelujen pyörteistä." Toteutus sai kiitosta muiltakin: "Valentin Vaala pitää yllä käsikirjoituksen edellyttämää luistavaa, kevyttä vauhtia, eikä katsojan tarvitse suinkaan pitkästyä", tunnusti S. S. ja T. A. myötäili: "Filmin paras puoli onkin sen reipas, hauska esitystyyli [- -]. Valentin Vaala on antanut toiminnan luistaa huolettomalla vauhdikkuudella." Kaikkein myönteisimmän arvion antoi H. K. (Hans Kutter, Hufvudstadsbladet 30.9.1943): "Det är länge sedan man kunnat säga någonting liknande om ett inhemskt filmspel", hän kirjoitti viitaten Tetin dialogiin ja tilannekomiikkaan, "och det är länge sedan Valentin Vaala regisserat en film med en sådan hängivelse och medryckande som Skämt undanbedes. Det har blivit en verkligen glad och lekfull sommarkomedi, där man inte blott glädjer sig över det skickliga handalaget, utan också fröjdar sig över den glada sommarstämningen på herregården med kaffe och dopp och sista paret ut i sommarnattens trolska skymning." Lea Joutsenoa luonnehdittiin "veikeäksi", "pirteäksi", "reippaaksi" ja "terhakkaaksi" tyypiksi, joka "pääsee osoittamaan jälleen pitkästä aikaa komediennelahjojaan laulaen, replikoiden ja veikeillen kerrassaan valloittavasti" (S. S.). "Saamme jälleen todeta, mikä eloisa pikku komedienne hän on", säesti T. A. "Siinä suhteessa hän kieltämättä on meillä ykkösiä, sillä hänessä on sellaista pirteätä veitikkamaisuutta, joka ei meikäläisille näyttelijättärille yleensä ole ominaista." 1980-luvun naistutkimus kehitti uuden näkökulman ja uusia arvoja tähän komediaan kuten ajan muihinkin "naisten elokuviin". Anu Koivunen (Lähikuva 1/1989) on tarkastellut Tositarkoituksella-elokuvaa "osana suomalaista naiskulttuurin jatkumoa": "Paitsi että elokuvassa 'neuvotellaan' tai että siinä tarjotaan mahdollisuus sukupuoliroolien ja avioliiton ehtojen 'neuvotteluun', siinä myös prosessoidaan poikkeuksellisen elämäntilanteen kipeitä puolia, kuten siirtymistä pakon alla täysin toisenlaiseen sosiaaliseen ympäristöön. Kaikki tämä komedian - naiskomedian - puitteissa [- -]. Tositarkoituksella-elokuvan voikin nähdä toimineen siinä jännitteiden, ahdistusten ja viihtymisen, rentoutumisen akselilla, johon naisten viihde on usein paikallistettu. Vaikka työpalveluaihe sinänsä oli arka, sen sisältämät ristiriidat voitiin ratkaista tutun romanttisen juonen puitteissa." - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Kirjailija Kersti Bergrothin eli nimimerkki Tetin, ohjaaja Valentin Vaalan ja näyttelijä Lea Joutsenon yhteistyönä syntyi vuosina 1941 - 1946 viiden komedian sarja, jonka aloitti Morsian yllättää. Tositarkoituksella kirjoitettiin keväällä 1941, Morsian yllättää -elokuvan ensi-illan aikoihin. Aihe oli tarkoitus toteuttaa kesällä 1941, mutta eri syistä hanke viivästyi kahdella vuodella. Käsikirjoituksen eräässä repliikissä puhutaan Kroatian miehityksestä, joka tapahtui huhtikuussa 1941 - kuvattaessa sen tilalle on vaihdettu maininta heinäkuussa 1943 alkaneesta liittoutuneiden maihinnoususta Italiaan. Morsian yllättää ja Tositarkoituksella -elokuvien välissä Valentin Vaala ohjasi Hilja Valtosen romaaneihin perustuvat komediat Varaventtiili ja Neiti Tuittupää sekä Lauri Haarlan kansannäytelmän sovituksen Keinumorsian. Käsikirjoituksen heinänkorjuujakson alkuosa on kuvattaessa siirretty elopellolle kuhilaiden keskelle. Jakson loppuosassa sen sijaan heinäseipäät näkyvät taustalla. Lea Joutsenon samassa yhteydessä esittämä Swingiä talkoopellolla herätti närkästystä: kappaletta pidettiin talkooaatetta halventavana ja liian amerikkalaisvaikutteisena. Elokuvan yleisömenestys oli kymmenen suurimman kaupungin teatteriesityskertojen mukaan laskien selvästi vuoden 1943 keskitasoa parempi. - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
1. Swingiä talkoopellolla Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Usko Hurmerinta 1) Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 45". 2) Es. Lea Joutseno, laulu, Reino Valkama, laulu ja harmonikka, sekä Tapio Nurkka, laulu (playback, Lea Joutseno, Reino Valkama ja Antti Koskinen, laulu, Harry Bergström, harmonikka, sekä orkesteri, joht. Harry Bergström), 2' 10". 3) Es. Elli Ylimaa, laulu (100 %), 0' 10". 4) Orkesteri (off), 2' 35". 5) Es. Lea Joutseno, hyräily ja laulu (100 %), 0' 30". Levytys: Lea Joutseno, Antti Koskinen ja Reino Valkama sekä orkesteri, joht. Harry Bergström; ääniraidan uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 4 - Levytyksiä vuosilta 1943-1945; Artie Music AMCD 1039, 2012. 2. Kauneimmatkin sadut katoavat ("Ei arkipäivät yksin riittää voi, siks' Luoja myöskin romantiikan loi - -") Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Usko Hurmerinta 1) Es. Kirsti Hurme, laulu, ja Ensio Jouko, piano (playback, soitinyhtyeen säestys, joht. Harry Bergström), 1' 45". 2) Es. Antti Koskinen, laulu, Lea Joutseno, hyräily ja "ravintolayhtye" (playback, Antti Koskinen, laulu, tunnistamaton laulajatar, hyräily, sekä orkesteri, joht. Harry Bergström), 2' 10". 3) Orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 4' 00". Levytys: Antti Koskinen ja orkesteri, joht. Harry Bergström; ääniraidan uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 4 - Levytyksiä vuosilta 1943-1945; Artie Music AMCD 1039, 2012. 3. Oi tulithan sittenkin Säv. ja sov. Harry Bergström, san. levytyksessä "Tet" Orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 2' 40". Levytys: Eero Väre ja Harry Bergström yhtyeineen; Finlandia P 215, 1954. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 4 - Levytyksiä vuosilta 1943-1945; Artie Music AMCD 1039, 2012. 4. Loppumusiikki Säv. ja sov. Harry Bergström Orkesteri (off ja off, lopputekstit), 3' 55". Huomautuksia: Musiikkinumeroiden 1 ja 2 aiheet toistuvat taustamusiikin ja loppumusiikin johtoaiheina. Musiikkinumeron 1 yhtenä aiheena on kansansävelmän Hilu, hilu alku. Olavi Reimas laulahtaa Matti Jurvan säveltämää, Tatu Pekkarisen sanoittamaa laulua Väliaikainen (100 %), 0' 05". - Toim. Juha Seitajärvi (2021) Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) pohjalta. |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kieli | ||||||||||
suomi |