Kuumat kundit
Hot Wheels (ruotsinkielinen nimi)
Hot Guys (englanninkielinen nimi)
Hurriganes (työnimi)
Hot Wheels (englanninkielinen käännösnimi)
Hot Wheels (ranskankielinen käännösnimi)
Hot Wheels (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Kuumat kundit
Jussi Itkosen ohjaamassa draamadokumentissa Kuumat kundit (1976) seurataan viikon ajan Hurriganes-yhtyeen elämää. Remu Aaltonen, Cisse Häkkinen ja Ile Kallio nähdään harjoituksissa, äänitysstudiolla, toimittajien haastatteluissa ja kiertueella. Bändidokumentin rinnalla kulkee fiktiivinen tarina Marjasta (Lilli Kaipainen) ja Seposta (Kari Heiskanen), jotka kohtaavat sattumalta ja rakastuvat.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Valokuvat: Jarkoskuva Oy (mainoskuvat)
Valokuvat: Jarkoskuva Oy (mainoskuvat)Hae aiheistaKreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä - syksy 1976 - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Elokuvan tekijä Jussi Itkonen, elokuvatuottaja ja -ohjaaja Veikko Itkosen poika ja entinen rautalankamuusikko", johdatteli Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 20.11.1976), "on sanonut jossain tekevänsä tässä elokuvaa suomalaisesta nuorisosta. Katsojille tämän elokuvan tarkoitus on Hurriganes. Tekijälle käy onnettomammin kuin katsojalle. Tämä elokuva ei kerro nimittäin mistään mitään, ei myöskään nuorisosta. Se kuitenkin uhraa jonkin verran aikaa Hurriganeseihin. Ja koska he ovat itseisarvo, hyvät sillään, saa katsoja sen mitä haluaa. [- -] Se vähäinen charmi, jota tässä elokuvassa sittenkin hetkittäin on, irtoaa yksinomaan Hurriganes-yhtyeen jäsenistä, heidän kömpelöstä sympaattisuudestaan. Kuitenkaan tämä filmi ei edes tavoita rockmuusikoille ja yleensäkin helsinkiläisnuorisolle tyypillistä sävyttömällä äänellä lausuttua ja katkeilevaa, mutta sittenkin värikästä puhetta. Se saa vain esiin tämän kielen pahimman puolen, heikosti muotoillut lauseet ja heiveröisen abstraktin ajattelun, ja saa siis Hurriganesit vaikuttamaan samoja slangisanoja hokevilta vähämielisiltä." "Sutaisu rock-maailmaan", otsikoi Kari Kantalainen (Aamulehti 23.11.1976), joka näki idean rock-elokuvasta sinänsä antoisana, mutta arvosteli toteutusta: "Kuumat kundit jää jollain tapaa irralliseksi kokonaisuudeksi. Aihetta käsitellään turhan pintapuolisesti ja hajanaisesti. Ajatukset harhailevat oudosti saamatta kiinteyttä. Vaikka käsikirjoituksessa on kaiketi pyritty tiettyjen kollaashien välityksellä risteyttämään naivistinen rakkaustarina ja pop-yhtyeen elämänkuvaus, on tulos sekavuudessaan varsin vaatimaton." "Elokuvan käsikirjoitus on kuin kansakoululaisen aineyritelmä", kritisoi Mikael Fränti (Suomen Sosialidemokraatti 20.11.1976). "Siinä mielessä osoitus lahjattomuudesta tai sitten piittaamattomuudesta. Joko tekijä on laskelmoinut vetävänsä nuorta yleisöä Hurriganes-nimellä tai sitten hänellä saattaa olla aivan hienoja tavoitteita kuvastella suomalaisen rockyhtyeen menoa, työtä ja taustoja, kaupankäyntiä ja elämäntapaa. Oli miten oli: tämän tekijäporukan osaaminen on vielä harrastelijatasolla." "Som film betraktat är Hot Wheels en bottennotering utan all like", katsoi myös Carola Hedman (Hufvudstadsbladet 21.11.1976): "En absolut obefintlig intrig och långt ifrån mästerligt kameraarbete. Regissören har försökt väva in en liten 'pojke-möter-flicka' -story mellan de autentiska intervjuerna med de olika Hurriganes-medlemmarna, skivinspelningarna, konsertövningarna och uppträdandena. Men storyn är tyvärr tunnare än vatten och beskrivningen av Hurriganes vardag rätt ointressant presenterad, så för någon annan än en direkt Hurriganes-fantast har Hot Wheels ytterst litet att bjuda på." Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 20.11.1976) löysi myönteisen näkökulman: "Jussi Itkonen [- -] on tehnyt tämän ilmavasti ja kitkatta etenevän raportin, yhtä kepeän rytmikkään kuin ne kolmetoista uutta 'piisiä', jotka elokuvassa esitellään. Hän on avannut reseptikirjan juuri oikealta sivulta, kummeina ovat olleet Dick Lesterin muinoiset [- -] Beatles-elokuvat A Hard Day's Night ja Help! Reseptiä ei ole kuitenkaan lainattu sellaisenaan, Itkonen on opiskellut lajin läpikotaisin ja soveltaa sitä ei matkien, vaan monin tuorein, myös spontaanisti humoristisin oivalluksin. Itse päätekijän, musiikin, arvio jääköön muille. Minun toteamakseni riittänee, että kyseessä on varsin ammattitaitoisesti toteutettu elokuva omalle erikoisyleisölleen." - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Elokuvan tuottaja ja ohjaaja Jussi Itkonen (s. 1946) oli toisen polven elokuvantekijä, tuottaja-ohjaaja Veikko Itkosen (1919-1990) ja näyttelijä Eija Karipään (1920-2004) poika. Vanhempiensa kanssa hän poistui maasta keväällä 1963, aluksi Englantiin ja sitten Yhdysvaltoihin, Kaliforniaan, mistä palasi takaisin Suomeen 1970-luvun puolivälissä. Kuumien kundien pääosassa on 1970-luvun suosittu suomalainen pop-yhtye Hurriganes ja sen tuolloiset jäsenet Remu (Henry) Aaltonen, Cisse (Christer) Häkkinen ja Ile (Ilkka) Kallio. Elokuvan konserttiosuudet kuvattiin yhtyeen neljännen albumin Hot Wheels yhteyteen järjestetyllä samannimisellä kiertueella kesällä 1976. Muodoltaan elokuva on sekoitus dokumenttia ja fiktiota, tuotantoyhtiön oman esitteen mukaan "tyyliltään vapaasti soljuva ja ei-hakkaava (low-key), rakenteeltaan epädramaattinen". Kuvaajat ja pää-äänittäjät olivat Jussi Itkosen aikaisempia amerikkalaisia työtovereita. Osa elokuvasta kuvattiin mustavalkoisena, kun tuotantoon varatut rahat loppuivat kesken, ja väritoonattiin laboratoriovaiheessa. Koko 176 000 markan tuotantobudjetti rahoitettiin itse, ja materiaalina käytettiin vanhentunutta raakafilmiä, jota saatiin 20 %:n alennuksella. Jussi Itkosen kertoman mukaan hotellijaksoa kuvattaessa ja Remun istuessa jo kylpyammeessa havaittiin, ettei kamerassa ollut filmiä. Yhteisen rahankeruun tuloksena saatiin kokoon niin paljon, että Suomi-Filmistä voitiin ostaa 120 metrin pikkurulla. Kuumien kundien tapahtumat on rajattu välitekstein viiteen päivään, maanantaista perjantaihin. Elokuva on ensimmäinen, jossa Kari Heiskanen esiintyy. Kohtauksessa, jossa Sepi tunnelmoi Marjaa ajatellen, näkyy yöpöydällä Jussi Itkosen äidin Eija Karipään filmitähtivalokuva. Hurriganes ei halunnut, että elokuvaa levitettäisiin Ruotsissa, sillä siellä yhtyeellä oli paljon kovempi maine kuin mitä elokuva antaa ymmärtää. Kertomansa mukaan Itkonen harrasti itsesensuuria, sillä nuoret katsojat olivat elokuvalle elintärkeitä: "Leikkauspöydän vieressä oli kokonainen sanko täynnä Remun puheista poisleikattuja vittuja." Kuumien kundien negatiivi kehitettiin Lontoossa Rank Filmin laboratoriossa, esityskopiot vedettiin Suomi-Filmissä. Ensi-iltakierros alkoi 19.11.1977 Helsingin, Turun ja Tampereen lisäksi samanaikaisesti myös Lahdesta ja Riihimäeltä. Ensi-ilta uhkasi viivästyä, kun Suomi-Filmi ilmoitti luovuttavansa kopiot laboratoriosta vasta kun laskut oli maksettu. Asia järjestyi, kun levitysyhtiö Kinoston edustaja Ilmo Mäkelä sitoutui huolehtimaan siitä, että esitystulot siirrettiin suoraan Suomi-Filmille siihen saakka, kunnes kopiokulut olivat peittyneet. Kuumat kundit on jäänyt Jussi Itkosen ainoaksi pitkäksi elokuvaksi - yleisömenestys oli vuoden näytelmäelokuvista toiseksi heikoin. Vuonna 1967 Jussi Itkonen oli kuvannut Mainos-TV:lle laulaja Johnny Liebkindin kiertueesta puolituntisen dokumentin nimellä Johnny Liebkind Suoraan sydämeen. Vuoden 1976 jälkeen hän on tehnyt mm. dokumenttiohjelmia televisiolle. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole Kuumien kundien käsikirjoitusta. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Ridin' Ridin' Säv, san. & sov. Remu Aaltonen (= Henry Olavi Aaltonen) ja Cisse Häkkinen (= Christer Häkkinen) 1) Hurriganes (off, alkutekstimusiikki), 2' 40". 2) Es. Hurriganes (100 %), 2' 40". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 2. Tripper's Story Säv, san. & sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Es. Hurriganes (100 %), 1' 00". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 3. I'm Moving On Säv, san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Hurriganes (off), 1' 40". 4. Hot Wheels Säv., san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen 1) Es. Hurriganes (100 %), 0' 30". 2) Es. Remu Aaltonen, laulu ja rummut (100 %, Cisse Häkkinen, basso ja Ile Kallio [= Ilkka Kallio], sähkökitara), 2' 20". 3) Es. Hurriganes (100 %), 3' 30". 4) Hurriganes (off, loppumusiikki), 2' 30". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 5. Find A Lady Säv., san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Hurriganes (off), 1' 20". Levytys: Hurriganes; Love Records LRS-2145 ja LRLP-206, 1976. 6. Judy Säv., san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Hurriganes (off), 1' 00". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 7. Hey Hey Hey Säv., san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Hurriganes (off), 1' 05". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 8. Mars the Bringer of War orkesterisarjasta The Planets Säv. Gustav Theodore Holst Sinfoniaorkesteri (off, konsertin alkumusiikki), 1' 10". 9. Woo-oo-oo-oo-o Säv., san. & sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Es. Hurriganes (100 %), 2' 20". Levytys: Hurriganes; Love Records LRLP-206, 1976. 10. Elephants Boogie Säv., san. ja sov. Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen Es. Hurriganes (100 %), 3' 35". Levytys: Hurriganes; Love Records LRS-2145 ja LRLP-206, 1976. Huomautuksia: Elokuvan musiikki on ilmestynyt albumilla Hot Wheels (Love Records LRLP-206; Siboney LRCD-206, 1991), ja elokuva on kuvattu Hurriganesin samannimisellä kiertueella kesällä 1976. Musiikkinumeron 2 edellä Hurriganes aloittaa kappaleen alusta neljään kertaan (100 %), yht. 1' 10". Musiikkinumeron 4:1 jälkeen Ile Kallio hakee kitarasooloa Cisse Häkkisen kanssa (100 %), kolmeen kertaan, yht. 0' 30". Musiikkinumerossa 4:2 kuullaan Remun laulavan studiossa osin ilman säestystä. Musiikkinumero 4:3 päättyy pitkään rumpu- ja kitaravedätykseen valoshow'n kera. Musiikkinumerot 5, 6 ja 7 kuullaan elokuvassa instrumentaaliversioina. Keikkapaikalla nähdään soundcheckejä rummuille, Remu Aaltonen, kolmeen kertaan, yht. 0' 20"; kitaralle, Ile Kallio, 0' 25", sekä koko bändille yhdessä, 0' 20" (kaikki 100 %). Sepin ja Marjan ajaessa konserttiin kuullaan "Nuoren rakkauden teemaa" (off, naisvokalisti, laulu, piano- ja jousiorkesterisäestys), 1' 00". Ennen keikkaa Remu Aaltonen avaa ääntään (100 %), 0' 05". Musiikkinumeron 9 edellä Remu Aaltonen ja Cisse Häkkinen, laulu, pitävät yleisöä lämpimänä "Woo-oo-oo-oo-o" (100 %), 0' 15". - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Beaver Jeans, Elsa Arento, HM-baari, Hotelli Hesperia, Kikke & Leena Bergholm, Lollo, Love Records, Microvox Studiot, Piratti Pub, Seppälä, Teinitalo, Viihde-Polar |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|