Ariel
Finna-arvio
Ariel
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Urho Kekkonen (valokuva), Humphrey Bogart elokuvassa <i>High Sierra</i> (1941) ,
Arkistoaineisto / esiintyjät: Urho Kekkonen (valokuva), Humphrey Bogart elokuvassa <i>High Sierra</i> (1941)Hae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
28.3.-2.6.1988 (35 kuvauspäivää; kuvausilmoitukset) - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Ariel on aivan Kaurismäen elokuvakertomusten ydintä", kirjoitti Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 22.10.1988), "melkein inventaario tärkeimmistä jo aikaisemmin esiintyneistä ihmisistä ja piirteistä, mutta selvästi uuden kypsymisvaiheen saavuttaneina. Mikä ennen oli poikamaisesti puberteettista ja joskus konstailevaakin, on nyt juurtunutta ja monitahoisempaa, vakavampaa tarkastelua kestävää. [- -] Ohjaajalla on oma äänensävynsä entistä paremmin hallussaan. Hänen ei tarvitse paeta litterääriin juhlavuuteen julistuksellisen estetiikan vuoksi: vain osoittaakseen mikä on hänen mielestään oikein ja kaunista. Hänen huumorinsa toimii nyt niin vaivattomasti, että hän pystyy sen avulla leikkaamaan arjesta arkipäiväisyyden." Velipekka Makkosen (Tiedonantaja 21.10.1988) mielestä "Kaurismäki on dialektikko. Elämä ei ole sitä tai tätä, vaan kaikkea yhdessä. Kun katsoo työttömän kaivosmiehen huristelemassa kohti etelää etsimään työtä valkoisella avoautolla keskellä talvipakkasta kaulaliina pään ympäri kääräistynä, voi ymmärtää tämän asian. Shakespearen Myrskyn ilman henki Arielin kaimaksi ristitty laiva on yksi niistä vapauden unelmista, joista Kaurismäki on tehnyt jokaisen elokuvansa. [- -] Nyt on mukana vielä toinen tulevaisuuden lupaus, ponteva nuori mies Riku Eetu Hilkamon riemukkaana tulkintana, ensimmäinen perusperheen täydentävä lapsi Kaurismäen tuotannossa." "Ariel on kotimaiseksi näppärä pikkuelokuva", tunnusti Osmo Peltonen (Kansan Uutiset 22.10.1988). "Yksinkertaiselta näyttävä pinta kätkee erilaisten ainesten sekoituksen, joka jää kieppumaan katsojan tajuntaan. Tulos on samanaikaisesti populaari ja vastakarvaan liikkuva. Romanttinen melodraama liittyy yhteiskunnalliseen kehitykseen. Toiveiden ja todellisuuden ristiriitaa valotetaan melkein fassbinderiläiseen malliin. Eleetön tyyli valikoi ja tiivistää. Absurdi komiikka toimii usein samanlaisena tiivistyksen ja kärjistämisen keinona." "Muuten olen sitä mieltä, että Aki Kaurismäen elokuvissa on Suomen parhaat mainoslauseet", kehui Matti Apunen (Aamulehti 4.2.1989) mutta jatkoi: "Ne ovat jopa niin hyviä, että itse elokuva tuntuu niiden jälkeen tyhjältä ja tarpeettomalta. Sitä paitsi yltiöromanttisuus näyttää paperilla aina siedettävämmältä kuin kankaalla. [- -] Pelkäänpä kuuluvani siihen asioita ymmärtämättömään kansanosaan, jonka mielestä valkoisessa avoautossaan etenevän nahkatakkisen miehen näköala on melko rajoitettu. Pitkänä elokuvana tarjoiltuna se on sama kuin Big Mac ja ranskalaiset. Kiva nassuttaa, mutta jo hetken päästä kelpaisi kunnon pihvi." "Kaurismäen veljekset eivät ole neroja", otsikoi Kaisa Rastimo (Uusi Suomi 27.10.1988) kolumninsa. Hänestä Ariel ei kuvaa "'oikeitten ihmisten, oikeitten arvojen ja oikeitten ongelmien Suomen', kuten Helena Ylänen kirjoittaa Aki Kaurismäen murteella. Ariel ei kuvaa köyhyyttä lainkaan niin kuin se ilmenee oikeassa Suomessa. Arielin kurjuuden kuvaus on nostalgista ja romanttista, peräisin jostain Chaplineista tai 50-luvun ranskalaisista filmeistä." "Varjoja paratiisissa oli lupaus", kirjoitti Andreas Kilb (Die Zeit 1.9.1989); "Ariel on ihme. Sillä se, mitä saksalaiset elokuvantekijät edelleen uutterasti tavoittelevat, on Kaurismäeltä onnistunut koskettavalla tavalla: eeppisen ja tekijäelokuvan, dokumentin ja fiktion, eurooppalaisen todellisuuden ja amerikkalaisen unelman yhteensovittaminen. Ariel on yhtä realistinen kuin dokumenttielokuva Helsingistä ja yhtä sadunomainen kuin mykän elokuvan melodraama. Ja kuten tuolloin, kun sanat vielä olivat vierasta materiaalia kuvien välissä, tapahtuu kaikki katseiden, esineiden, melodioiden ja eleiden välityksellä, jotka panevat elokuvan liikkeelle." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Aki Kaurismäen tuotannon kronologiassa Ariel syntyi elokuvien Hamlet liikemaailmassa (1987) ja Leningrad Cowboys Go America (1989) välissä, mutta varsinaisesti se asettuu keskimmäiseksi ns. työläistrilogiassa, jonka ensimmäinen osa oli Varjoja paratiisissa (1986) ja viimeinen Tulitikkutehtaan tyttö (1990). Vuonna 1995 Kaurismäki itse oli sitä mieltä, että "jotkut muut ovat sanoneet sitä työläistrilogiaksi. Mulle se on häviäjätrilogia tai luuseritrilogia. Ne ovat häviäjiä, eli suomalaisia." (Helsingin Sanomat 23.10.1995). Saatesanoissaan Kaurismäki omisti Arielin "suomalaisen todellisuuden muistolle" ja jatkoi: "Elokuva alkaa realistisena työläis- ja työttömyyskuvauksena, muuttuu sitten vaellustarinaksi, kääntyy vankila- ja rikoselokuvaksi, kunnes lopulta päättyy yltiöromanttisena melodraamana. Se kertoo totuuden elämästä tyypillisessä länsimaisessa 'kaikki myytävänä' -yhteiskunnassa. Yhtä tumma ja kaunis kuin syyskuinen ilta." Ariel oli se elokuva, joka lopullisesti iskosti Aki Kaurismäen nimen ulkomaisen yleisön tietoisuuteen. Elokuvan kansainvälinen ensiesitys oli Berliinin festivaaleilla helmikuussa 1989, minkä jälkeen sitä esitettiin lukuisilla muilla festivaaleilla, mm. Moskovassa, missä Turo Pajala sai parhaan miesnäyttelijän palkinnon. Teatterilevitykseen Ariel myytiin kaikkiaan 20 maahan. Yhdysvalloissa elokuva-arvostelijoiden järjestö The National Society of Film Critics äänesti sen vuoden 1990 parhaaksi ulkomaiseksi elokuvaksi. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Muistojeni tango Säv. Reino Markkula, san. Saukki, sov. Esko Linnavalli Olavi Virta, laulu, ja Esko Linnavallin orkesteri (off), 1' 30". Levytys: Olavi Virta ja Esko Linnavallin orkesteri; Scandia KS 562, 1964. 2. Valot Säv. ja san. Rauli Somerjoki, sov. Arto Koskinen Rauli "Badding" Somerjoki, laulu, ja yhtye (off, radio), 1' 25". Levytys: Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP 39, 1971. 3. I Wanna Go Säv. ja san. Tokela, sov. Melrose ja Jimi Sumén Melrose (off), 1' 20". Levytys: Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987. 4. Kylmä rakkaus Säv. Erik Lindström, san. Rauni Kouta, sov. Matti Viljanen Olavi Virta, laulu, ja Erik Lindströmin orkesteri (off, radio), 2' 20". Levytys: Olavi Virta ja Erik Lindströmin orkesteri; Decca SD 5269, 1954. 5. Sexuality Säv. ja san. Tokela, sov. Tokela ja Jimi Sumén Melrose (off), 1' 00". Levytys: Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987. 6. Mafalda Maltigi Säv. Klaus Treuheit Klaus Treuheit, piano (off), 0' 20". 7. W.P.A. - Blues Säv., san. ja sov. Casey Bill Weldon Casey Bill Weldon, laulu, ja yhtye (off), 1' 40". Levytys: Casey Bill Weldon; Vocalion 3186, 1936. 8. Haaveisiin vaipunut Säv. trad., san. Rauli Somerjoki, sov. Jani Uhlenius Rauli "Badding" Somerjoki, laulu, ja yhtye (off, radio), 0' 30". Levytys: Rauli "Badding" Somerjoki; Love Records LRLP 39, 1971. 9. Symphony No. 6 in B minor / Sinfonia nro 6 h-molli op. 74 "Pateettinen" II osa Allegro con grazia, IV osa Finale. Adagio lamentoso - Andante Säv. Pjotr Tshaikovski Orkesteri (off, radio), yht. 2' 35". 10. And Säv. ja san. Tokela, sov. Melrose ja Jimi Sumén Melrose (off, radio), 0' 50". Levytys: Melrose; One Inch Rock EKR 1002, 1987. 11. Syysillan muistoja Säv. Olavi Virta, san. R. Kaarre, sov. Jaakko Salo Olavi Virta, laulu, ja Jaakko Salon orkesteri (off), 1' 25". Levytys: Olavi Virta ja Jaakko Salon orkesteri; Nor-Disc ND 35, 1963. 12. Odotin pitkän illan Säv. ja sov. Kari Aava, san. Rauni Kouta Esko Rahkonen, laulu, ja studio-orkesteri (off), 0' 50". Levytys: Esko Rahkonen ja studio-orkesteri; Philips PF 340 748, 1966. 13. Symphony No. 9 in E flat major / Sinfonia nro 9 Es-duuri op. 70 II osa Moderato Säv. Dmitri Shostakovits Orkesteri (off), 0' 30". 14. Tangotyttö Säv. Antonio Brave, san. Rauni Kouta, sov. Toivo Kärki Taisto Tammi, laulu, ja Matti Mustosen yhtye (off), 0' 20". Levytys: Taisto Tammi ja Matti Mustosen yhtye; Decca SD 5596, 1963. 15. Over the Rainbow / Sateenkaaren alla / Sateenkaaren tuolla puolen Säv. Harold Arlen, suom. san. Usko Kemppi, sov. George de Godzinsky Olavi Virta, laulu, kuoro ja George de Godzinskyn suuri tanssiorkesteri (off, lopputekstit), 2' 55". Levytys: Olavi Virta, kuoro ja George de Godzinskyn suuri tanssiorkesteri; Triola T 4300, 1957. Huomautuksia: Soittorasiamusiikkina on Pierre Degeyterin säveltämä L' Internationale / Kansainvälinen (off, soittorasia), 0' 10". Musiikkinumeron 11 sijaan mainitaan Teostoilmoituksessa virheellisesti Menneitä muistellessa (säv. ja san. Olavi Virta). Musiikkinumeron 13 pituus on Teostoilmoituksessa virheellisesti 2' 00". Alkuteksteissä Musiikki-otsakkeen alla mainitaan nimet Olavi Virta, Rauli Somerjoki, Melrose, Bill Casey, Esko Rahkonen, Pjotr Tshaikovski, Taisto Tammi ja Dmitri Shostakovitsh. Bill Caseyn oikea nimimuoto on Casey Bill Weldon. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Mikko Lyytikäinen, Pentti Auer, Ville-Veikko Salminen, Seppo Saarinen, Heikki Anttila, Jukka Anttonen, Juha Pakarinen, Merja Pesonen, Kallisen perikunta, Paul Jyrälä, Heimo Tiainen, Aimo Puotiniemi, Pentti Berggren, Esko Forsström, Ralf Grönvall, Juha Heiskanen, Mia Noronkoski, Arctia-kiinteistötoimi, Elohopea-Filmi, Helsingin keskusvankilan henkilökunta, Kesko, Pepsi/Sinebrychoff, Karjalan Näyttämön näyttelijät, Helsingin kaupungin teurastamo, Helsingin kaupungin satamalaitos, Klaffi, Maxi-sisustustavaratalot, Raajärven kaivos, Sallan kunta, Elanto, Kehä-Veho, Suomen Palveluskoirayhdistys, Suomen Retkeilymajayhdistys, Upo |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|