Varjoja paratiisissa
Skuggor i paradiset (ruotsinkielinen nimi)
Shadows in Paradise (englanninkielinen nimi)
Ombres au paradis (ranskankielinen nimi)
Schatten im Paradies (saksankielinen nimi)
Sombras en el paraíso (espanjankielinen nimi)
Ombre in paradiso (italiankielinen nimi)
Sombras no paraíso (portugalinkielinen nimi)
Finna-arvio
Varjoja paratiisissa
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
Muut esiintyjät
Laika-koira (rakennuksilla juokseva koira) ,
Laika-koira (rakennuksilla juokseva koira)Hae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
14.4.-4.6., 14.8.-17.8.1986 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Varjoja Paratiisissa on täsmälleen ja vain sitä mitä se mainoksissaan lupaa", kirjoitti Matti Apunen (Aamulehti 18.10.1986): "roskakuskin ja Valintatalon kassan rakkaustarina. Siinä sen voima. [- -] Varjoja paratiisissa on ehkä juuri siksi onnistunut elokuva, että siinä kaurismäkeläinen perusdilemma, avoin romantiikka ja ironia on löytänyt sopusuhtaisen ratkaisun. Varjoja paratiisissa on Akin rohkein elokuva, joka lupaa tulevaisuudelta paljon." Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 18.10.1986) nimesi elokuvan mestariteokseksi: "Varjoja paratiisissa on mestarillinen siksi, että Kaurismäki on onnistunut kirjoittamaan tarinan, jonka tapahtumat vastaavat hänen teemojaan, hänen omaa etsintäänsä. Hän on edennyt abstraktista elettyyn, tehnyt moraalistaan tarinan. [- -] Samalla tavalla kuin Aki Kaurismäki on onnistunut muuttamaan ajatuksensa lihaksi, hän on myös sulattanut yhteiskunnallisen ja esteettisen näkemyksensä luontevammin eheäksi osaksi tarinan kertomista." Hannu-Pekka Wettenhovi (Etelä-Saimaa 20.11.1986) moitti elokuvaa Helsinkikeskeiseksi ja älylliseksi: "Tapahtumat ja niiden kuvitus ovat kovin keinotekoisia. Teennäisyys iskee vastaan lähes joka kohtauksessa. Elämä tuntuu kaikonneen tästä filmistä. Se kuvaa rakkautta lähes siihen tyyliin kuin se olisi mahdollista filosofin mielestä kahden puupökkelön välillä. Kaikki toimii hyvin teoriassa aivoissa ajateltuina tapahtumina, mutta todellisuus on kaukana tästä elokuvasta." Antero Laiho (Turun Päivälehti 29.10.1986) kiitteli elokuvan kuvausta: "Jos on Varjoja paratiisissa sisällöltään yksinkertainen, niin sitä se on myös muodoltaan. Selkeät kuvakompositiot, ilmaiseva, olennaiseen keskittyvä kamera ja harkitusti liikkuva kamera ovat parasta mitä suomalaisessa elokuvassa on pitkään aikaan näkynyt. Näin se todellakin on: Ei tarvitse sählätä salamaleikkauksilla, kieppuvalla kameralla, erikoisilla kuvakulmilla jotta kuvaan saataisiin tehoa, ilmettä ja 'taiteellisuutta'. Riittää kun on taju siitä mitä kuvallinen kerronta viime kädessä on. Kaurismäki ja hänen kuvaajansa Timo Salminen ovat tiukasti oikealla tiellä. Koska on maksalaatikko, makkara ja kananmuna näyttänyt niin herkulliselta kuin Salmisen mehevässä otoksessa." Erkki Huhtamon (Pohjolan Sanomat 8.12.1986) mielestä Kaurismäen "ihmiskuvaus on käynyt entistä monisyisemmäksi. Matti Pellonpään [- -] kohdalla tapahtuu se ihme, että hän lakkaa äkkiä olemasta 'Pellonpää', hänestä tulee Nikander, roskakuski. Samaa voi sanoa apumiehestä: Saku Kuosmasen suoritukseen eläytyessä ei hetkeksikään tule mieleen, että hän on tunnettu rockmuusikko, julkkis. Ilahduttavinta on silti Kaurismäen naiskuvan kasvu. Kati Outisen koskettavasti tulkitsema Ilona ei enää ole pelkkä naisikoni iänikuisella madonna-huora -akselilla, vaan hahmoon on tullut särmiä, syvyyttä ja itsetietoisuutta." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Aki Kaurismäen kolmas itsenäinen elokuva Varjoja paratiisissa avasi hänen tuotannossaan kokonaisuuden, jota sittemmin on nimitetty "työläis- tai proletaaritrilogiaksi" ja joka jatkui elokuvilla Ariel (1988) ja Tulitikkutehtaan tyttö (1990). Ohjaaja itse on luonnehtinut sarjaansa myös "häviäjien trilogiaksi", huomauttaen samalla että Raamattuun nojautuen häviäjien voisi väittää perivän maan. Tuotantotukihakemuksen "taiteellisessa selvityksessä" Kaurismäki määritteli elokuvansa "jonkinlaiseksi realistiseksi rakkaustarinaksi" ja tavoitteekseen "jollakin epämääräisellä tavalla aistittavan rosoisuuden, joka tunnetusti on runollisen realismin äiti". Elokuvan nimi on kunnianteko Erich Maria Remarquen viimeiselle romaanille Varjoja paratiisissa, joka kertoo kahden sivullisen pakolaisen sodanaikaisen rakkaustarinan. Kansalliseen audiovisuaaliseen arkistoon tallennettuun aineistoon sisältyy Aki Kaurismäen ja Pauli Pentin 93-sivuinen käsikirjoitus nimeltä "Varjo paratiisissa", joka itse asiassa syntyi ennen Kaurismäen esikoiselokuvan Rikos ja rangaistus (1983) käsikirjoitusta, eräänlaiseksi jatkoksi Dostojevskin romaanille, ei suinkaan elokuvan Varjoja paratiisissa ensiversioksi: päähenkilö on vankilasta vapautuva Raskolnikov-hahmo Antti Rahikainen, joka yrittää selvittää tuomioonsa johtanutta petosta ja kokee samalla kesken jäävän romanssin kenkäkaupan myyjättären kanssa. Hän saa työpaikan teurastamosta ja työtoverikseen Rikoksessa ja rangaistuksessa sittemmin esiintyvän Nikanderin, jonka yhteys elokuvan Varjoja paratiisissa Nikanderiin on kuitenkin sananmukaisesti vain nimellinen. Elokuvansa "sosiaalisena tehtävänä" Kaurismäki "taiteellisessa selvityksessään" näki "vastaiskun sille manipulaatiolle, mitä naistenlehdet, aikakauslehdet, niiden tasolle vajonneet iltapäivälehdet, television lähinnä amerikkalaiset sarjat ja sen sellaiset harjoittavat syöttäessään ihmisten mieliin hitaasti mutta varmasti vääristyneen käsityksen työstä, ihmissuhteista ja onnesta". Varjoja paratiisissa keräsi monia palkintoja kotimaassa ja se merkitsi myös alkua Aki Kaurismäen kansainväliselle läpimurrolle: elokuva esitettiin Cannesin festivaalin "Ohjaajien sarjassa" (Quinzaine des Réalisateurs) toukokuussa 1987 ja se sai Pariisin ensi-iltansa huhtikuussa 1988, molemmissa tapauksissa hyvän vastaanoton saattelemana. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Lydia's Lament Säv. ja sov. Klaus Treuheit 1) Klaus Treuheit Trio (off, alkutekstit), 3' 05". 2) Klaus Treuheit Trio (off), kaksi kertaa, yht. 2' 05". Levytys: Klaus Treuheit Trio; albumilla Nardis Sonorama L-61, 2011 (alkuperäisäänite vlta 1986). 2. Jungle Rock Säv., san. ja sov. Hank Mitzell - James Bobo - Bill Collins - Ralph Simonton Hank Mitzell, laulu ja kitara (off), 0' 35". Levytys: Hank Mitzell; Eko Eko-505, 1958. 3. Liljankukka Säv. Toivo Kärki, san. Kerttu Mustonen Es. Pentti Koski, laulu ja sähköbasso, Eskil Mansikka, kosketinsoittimet, ja Jussi Hannonen, rummut (100 %), 1' 20". 4. Yksi ainoa ikkuna Säv. trad. venäläinen, san. Pauli Salonen, sov. Esa Pulliainen Topi Sorsakoski ja Agents (off), 0' 45". Levytys: Topi Sorsakoski ja Agents; Parlophone 062-1384911, 1986. 5. Sidran Säv. ja sov. Klaus Treuheit Klaus Treuheit Trio (off), kolme kertaa, yht. 3' 15". Levytys: Klaus Treuheit Trio; albumilla Nardis Sonorama L-61, 2011 (alkuperäisäänite vlta 1986). 6. Frosty Säv. ja sov. Albert Collins Albert Collins & The Icebreakers (off), kaksi kertaa, yht. 1' 40". Levytys: Albert Collins; MCA / MCD 10423, 1965. 7. My Heart Must Do the Crying / Salattu suru Säv. Kim Brown - Denys Gibson - Graham Johnson - Ian Mallett [= The Renegades], san. Kim Brown, suom. san. Kari Tuomisaari, sov. Esa Pulliainen Topi Sorsakoski ja Agents (off, radio), 1' 35". Levytys: Topi Sorsakoski ja Agents; Parlophone 062-1384911, 1986. 8. Tease Me Baby Säv., san. ja sov. John Lee Hooker 1) John Lee Hooker, laulu ja kitara (off, autoradio ja radio), 1' 50". 2) John Lee Hooker, laulu ja kitara (off), 0' 35". Levytys: John Lee Hooker; ACE CH 37, 1951. 9. So in Love Säv. ja sov. Klaus Treuheit Klaus Treuheit Trio (off), 0' 30". Levytys: Klaus Treuheit Trio; albumilla Nardis Sonorama L-61, 2011 (alkuperäisäänite vlta 1986). 10. Tremble Säv. ja sov. Albert Collins 1) Albert Collins, kitara (off), 1' 10". 2) Albert Collins, kitara (off, levyautomaatti), 0' 20". Levytys: Albert Collins; MCA / MCD 10423, 1965. 11. Strange Kinda Feeling Säv., san. ja sov. Elmore James - Joe Josea Elmore James, laulu ja kitara (off, stereolevysoitin), 1' 10". Levytys: Elmore James; ACE CDCHD 583, 1953. 12. Dile a tus ojos Säv., san. ja sov. Guty Cárdenas Guty Cárdenas, laulu, ja orkesteri (off, levysoitin), 1' 35". 13. Ne speši / Älä kiiruhda Säv. Arno Babadžanian, san. Jevgeni Jevtušenko, suom.san. Saukki, sov. Pedro Hietanen Harri Marstio, laulu, ja yhtye (off, lopputekstit), 2' 20". Levytys: Marstio, Musiikkia elokuvasta Varjoja paratiisissa; Ville Alfa Productions VAS-001, 1987 sekä kokoelmassa Love Records LXCD-622, 1998. Huomautuksia: Elokuvan ravintolakohtauksissa kuullaan Safkan (1' 55") ja Antti Ortamon pianoimprovisointia (1' 25"), 100 %. Musiikkinumero 12 on savikiekolta vuodelta 1932. Teostoilmoituksessa mainitaan Lydia's Lament -kappaleen sijaan virheellisesti Herbstlaub. - Toim. Juha Seitajärvi (2022) Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) pohjalta. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
YTV-jätehuoltolaitos ja henkilökunta, Valintatalo, Helsingin työväenopisto, Bull's Inn, Anna ja Erik, Hotelli Metro, Kestilä, Messenius, Reppufilmi |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|