Lumikuningatar
Snödrottningen (ruotsinkielinen nimi)
The Snow Queen (englanninkielinen nimi)
La Reine des neiges (ranskankielinen nimi)
Finna-arvio
Lumikuningatar
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
13.2.-3.3., 26.5.-1.8., 15.8.-16.8.1986 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Päivi Hartzells Snödrottningen kan på många sätt sägas spränga gränserna för de barnfilmer som tidigare gjorts hos oss", kirjoitti Hans Sundström (Hufvudstadsbladet 20.12.1986). "Det är en satsning utöver det ordinära, ett ambitiöst och påkostat projekt där dessbättre även det andliga kapitalet har spelat en avsevärd roll. Kreativiteten lyser faktiskt igenom på alla plan: det idémässiga, visuella och musikaliska." "Lumikuningattaren satumaisuus syntyy, kun Jukka Linkolan musiikki ja Henrik Paerschin kuvat löytävät toisensa", jatkoi Maarit Tastula (Aamulehti 20.12.1986) suitsutusta. "[- -] Elokuvan esteettisyys on niin läpitunkevaa, että sen nautiskelu tuntuu aluksi suorastaan syntiseltä. Mutta omasta puritaanisuudestaan pääsee vähitellen eroon, varsinkin kun elokuva itse loppua kohden vapautuu perinteisen saturokokoon ja kartanoromantiikan lumosta ja uskaltautuu kekseliääksi. Hartzellin satuelokuvassa on vähän sanoja, mikä luettakoon sille eduksi." Aune Kämäräisen (Uusi Suomi 19.12.1986) mielestä elokuvan esteettisyys teki kuvista lähes steriilejä: "Kerttu ja Kai elävät sosiaalisessa tyhjiössä, jossa heillä on vain toisensa. Aika ja paikka ovat kadonneet. [- -] Kauniin kuvavirran pyörteisiin on hukkunut myös sadun keskeinen ajatus hyvästä ja pahasta. [- -] Fantasiaa elokuva on täynnään, ja jännitystäkin tulee varsinkin lopussa ihan mukavasti. Onnellisessa lopussa jää korkeintaan kaipaamaan koko jutun filosofista motiivia, nimittäin sitä että lapset seikkailunsa mukana kasvoivat henkisesti. Nyt Kerttu ja Kai jätetään samaan pisteeseen kuin alussa, autereisiin hiekkarantaleikkeihinsä." Antti Lindqvistin (Katso 2/1987) tulkinnan mukaan "Lumikuningatar voidaan draamana nähdä yhdistelmäksi kolmiodraamaa ja perinteistä vaellustarinaa. [- -] Tuloksena on elämyksellinen, tunnelmallinen ja tunteisiin vetoava odysseia, jossa hyvä ja paha mittelevät tarpeen tullen voimiaan varsin julmalla ja pelottavallakin tavalla. Tekijät ovat ihailtavasti edenneet kauas niistä ajoista, jolloin sadut selitettiin ja ymmärrettiin kuoliaiksi." Sirpa Heikkinen (Kaleva 13.1.1987) kiinnitti huomiota elokuvan koreografiaan: "[- -] Lumikuningatar-satufilmi hengittää kokonaisuutena modernin tanssin perusperiaatteiden mukaan; assosioi vapaasti, hyödyntää arkista elettä ja luo leikkauksin lisävärin äänelliselle. - Ja sitä paitsi elokuva rakentaa eräässä jaksossaan melkoisen satiirin klassisesta baletomaniasta." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Päivi Hartzell oli vuonna 1982 ohjannut yhdessä Liisa Helmisen kanssa Mika Waltari -pohjaisen satuelokuvan Kuningas jolla ei ollut sydäntä. Jo seuraavana kesänä Hartzell alkoi suunnitella uutta satuelokuvaa, tällä kertaa Hans Christian Andersenin Lumikuningattaresta, joka oli filmattu Neuvostoliitossa kahteen kertaan: kokoillan animaatioelokuvana (1958) Lev Atamanovin ohjauksessa sekä Gennadi Kazanskin ohjaamana näytelmäelokuvana (1967). Suomen elokuvasäätiö tuki Hartzellin hanketta syksystä 1984 lähtien. Monien käsikirjoitusversioiden ja pitkällisen tuotantosuunnittelun jälkeen kuvaukset käynnistyivät tammikuussa 1986 ja jatkuivat useassa jaksossa saman vuoden syyskuulle. Kuvausmatkoja tehtiin Islantiin, Itävaltaan ja Kanarian saarille saakka. Lapsinäyttelijöitä etsittiin yli sadan koekuvauksen kautta, kunnes rooleihin valittiin Outi Vainionkulma ja Sebastian Kaatrasalo: molemmilla oli esiintymiskokemusta ja molemmat tanssivat klassista balettia, jonka edellyttämää pitkäjännitteisyyttä Hartzell piti tärkeänä elokuvatyössä. Itse Lumikuningattaren rooliin koekuvattiin mm. Eeva Elorantaa ja Sara Paavolaista. "Elokuvan käsikirjoitus eroaa melko paljon alkuperäisestä sadusta", Hartzell kertoi sovitustyöstä. "Olen dramatisoinut tarinan niin, että elokuva sisältää myös pojan, Kain, kertomuksen. Satuhan keskittyy lähinnä Kertun olemukseen ja taipaleeseen. Pohjimmiltaan elokuva kertoo kasvamisesta, lapsuuden jättämisestä." (City 5/1986). "Satu kertoo ihmisen kehityksestä lapsuudesta aikuisuuteen", Hartzell jatkoi Suomen Kuvalehdessä (51-52/1986). "Tässä kuten monissa muissakin saduissa päähenkilöt ovat uinuvassa lapsuudentilassa, niin sanotussa latentissa vaiheessa. Kuningatar edustaa viettelystä matkalla aikuisuuteen, välttämätöntä kehitysvaihetta. Sadut ovat naivistisia. Ne eivät puhuttele järkeä, vaan sydäntä. Olen yrittänyt elokuvan keinoilla, väreillä ja kuvilla korostaa tätä." Lumikuningatar sai lähes 100 000 katsojaa, kaksi Jussi-patsasta ja valtion laatutukipalkinnon. Se valittiin Suomen edustajaksi ulkomaisten elokuvien Oscar-kilpailuun, mutta menestystä ei tullut. Myös elokuvan ulkomainen levikki jäi odotettua pienemmäksi. Päivi Hartzell on jatkanut lähinnä lyhyiden dokumenttielokuvien tekijänä sekä opetustehtävissä. Teknisen toteutuksen laatuun kiinnitettiin huomiota. Kamerana kuvaaja Henrik Paerschilla oli hänen omistuksessaan olevan Cinerent-laitevuokraamon edustama amerikkalaisvalmisteinen Panaflex-studiokamera Panavision-optiikkoineen, ensimmäistä kertaa sitten Jörn Donnerin elokuvan Täällä alkaa seikkailu (1965). Kameran etuna oli - vuokran kohtuullisuuden ja yleisen luotettavuuden ohella - mm. erittäin hiljainen käyntiääni, ja siihen istutettavien objektiivien erinomainen valovoima ja hyvä piirto. Panaflex-kameroita käyttivät 1980-luvun loppuolella ja 1990-luvun alussa useat muutkin suomalaiset tuotantoyhtiöt ennen Arri35BL-kameroiden 3. ja 4. versioiden ilmestymistä markkinoille. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Avaruus Säv. Jukka Linkola Jarmo Savolainen, syntetisaattori, ja orkesteri (off, alkutekstit), 2' 05". 2. Kevätkarnevaalit Säv. Jukka Linkola Orkesteri (off), 2' 25". 3. Soittorasian lumous Säv. Jukka Linkola Orkesteri (off, soittorasia), 2' 25". 4. Rosvojen juhlat Säv. Jukka Linkola, san. Juha Siltanen Es. "rosvot", laulu (playback, orkesterisäestys), 4' 15". Levytys: Ismo Alanko et al.; Love Records LXCD-622, 1998. 5. Loppukarnevaali Säv. Jukka Linkola Orkesteri (off, loppumusiikki), 4' 10". Huomautuksia: Elokuvan musiikista julkaistiin äänilevy Music from the Film The Snow Queen; Finlandia Records FA 920, 1987. Linkolan säveltämiä teemoja ovat mm. Kai ja Kerttu hiekkarannalla, Lumikuningatar tanssii, Kuulas, Kertun matka, Noidan puutarha, Ruusun henget, Narri, Muistoja, Kerttu ja Kai, Metsä, Linna, Pohjoista kohti, Jäätikkö, Velho, Lumikuningattaren voima, Valon ja pimeyden taistelu ja Lumikuningatar kuolee (Finlandia Records FA 920, 1987). Jarmo Saari koosti ja sovitti Linkolan musiikkiteemoista kappaleen Lumikuningatar levylleen Filmtet - A Tribute to Finnish Cinema (EMI 07243 536507 2 8, 2001). - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Aito Aarras, Liisa Helminen, Heli Hiltunen, Elias Hyvönen, Eeva Mehto, Kari Rahiala, Helena Ranta, Juhani Rytkölä, Jade Toivonen, Jorma Uotinen, Juha-Veli Äkräs, Fagervik Gård, Oitbacka Gård, Savijärvi Gård, Söderlångvik Gård, Säätytalo, Helsingin kaupungin kasvitieteellinen puutarha, Helsingin Kaupunginteatteri, Naantalin kaupunki, Linnanmäen lelumuseo, Jalkineliike Esko Tuominen, Kapteenin lintukauppa, Antiikkiliike Tuomas, Eho Oy, Finnmatkat Oy, Ibero Oy, Kodak Oy, A.W. Liljeberg Oy, Tarja Niskanen, Rakennuskunta Haka, Suomen Höyhen Oy, Tikkurila Oy, Wella |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|