Iso Vaalee
Blondinen (ruotsinkielinen nimi)
Blondinen (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
The Big Blonde (englanninkielinen nimi)
Bombshell (englanninkielinen nimi)
Jääkiekkoilijan kesä (työnimi)
La Grande blonde (ranskankielinen käännösnimi)
Die Große Blonde (saksankielinen käännösnimi)
Die Grosse Blonde (kirjoitusasunimi)
Finna-arvio
Iso Vaalee
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Erkki Forsman, Jaana Hartikainen, Markku Hietanen, Marja Hietanen, Jukka Kavén, Jukka Kingelin, Raili Kostiainen, Iisa Kukkapuro, Jari Lehtonen, Lars Lindberg, Kerttu Nieminen, Simo Nieminen, Heikki Nuotio, Päivi Pelkonen, Leila Perho, Terhi Sirén, Kauko Soirila, Dan Sävel, Pekka Terrimäki, Rauno Tolvanen, Riitta Torijärvi, Martti Töttölä, Sinikka Uotila, Caj Westerberg, Anja Viherä, Maarit Viherä, Sirpa Viherä, Helena Vitie ,
Erkki Forsman, Jaana Hartikainen, Markku Hietanen, Marja Hietanen, Jukka Kavén, Jukka Kingelin, Raili Kostiainen, Iisa Kukkapuro, Jari Lehtonen, Lars Lindberg, Kerttu Nieminen, Simo Nieminen, Heikki Nuotio, Päivi Pelkonen, Leila Perho, Terhi Sirén, Kauko Soirila, Dan Sävel, Pekka Terrimäki, Rauno Tolvanen, Riitta Torijärvi, Martti Töttölä, Sinikka Uotila, Caj Westerberg, Anja Viherä, Maarit Viherä, Sirpa Viherä, Helena VitieHae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
21.6.-5.8.1982 - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Useimmat arvostelijat eivät malttaneet olla vertaamatta Isoa Vaaleeta Veijo Meren alkuperäisteokseen. "Kerttula on ollut uskollinen Meren tekstille", tunnusti Kari Levola (Porin Lehti 9.3.1983). "[- -] Kun sanon 'uskollinen' tarkoitan sillä pelkästään myönteistä. Kerttula on elokuvassaan tavoittanut Meren tarinoinnin juohevuuden, yllätyksellisyyden, jonkinlaisen mielettömän puheen mielekkyyden. [- -] Meren rönsyilevässä tarinassa Kerttula on keskittynyt juuri Illuun ja Isoon Vaaleeseen. Ja tuntuu että hän näin pystyykin pyyhkimään mielestä romaanin jättämän kysymysmerkin ja muuttamaan sen kolmeksi pisteeksi." "Ison Vaaleen voima, veto ja irtonaisuus lepäävät suurelta osin Meren tekstin varassa", arveli myös Raimo Turunen (Karjalainen 21.2.1983). "[- -] Meren sisäkertomustekniikka on saatu toimimaan. Liittämällä kohtauksiin näennäisen irrallisia kertomuksia syntyy vahva elämänmaku. Kokoavana tekijänä toimii päähenkilöiden kehitys. Sisäkertomukset suovat myös mahdollisuuden puheen kontrapunktiseen käyttöön, mikä luo jännitettä äänen ja kuvan välille." Erkka Lehtola (Aamulehti 22.1.1983) jäi sen sijaan alkuteoksen pohjalta kaipaamaan "toimivaa, taustaa antavaa, tunnelmaa luovaa yhteisöä. Joka paikassa on väkeä kourallinen, ei aina sitäkään. Kapakka on pieni nurkkaus, ulkoravintola kuin pellon piennar, hautausmaakohtaus kumman veretön ja jopa kömpelö. Kaupunkilaisia ei ole näkyvissä juuri missään. Ison Vaaleen ihmiset ovat liian keskenään; siitä syntyy tyhjiö heidän ympärilleen. Elokuvanteko on tietysti kallista, epookki vieläkin kalliimpaa - mutta lihaa olisi saanut olla rungon ympärillä enemmän." "Ajan merkkejä" kaipasi myös Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 22.1.1983): "Minkä Illu kokee, voisi tietenkin suunnilleen sellaisena tapahtua milloin tahansa. Sen sijaan Salmen ja Utin osalta tarinalla on kiinteät kytkennät sotavuosiin, tarkemmin niiden läheisyyteen eli johonkin 50-luvun alkuun. Mutta ei riitä, että hämeenlinnalaiset miljöövalinnat pätevät, kun kampaukset, vaatteet, meikit, ovat aivan huolettomasti - tai ehkäpä suorastaan tarkoituksella, tuskin on kyse työtapaturmasta-tätä päivää. Tämä operaatio lohkaisee ison osan tukevaa maata Ison Vaaleen jalkojen alta." Ensikertalaiset pääosanesittäjät saivat osakseen runsasta huomiota. Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 22.1.1983, 5.4.1986 (Demari)) piti roolivalintoja rohkeina: "Isoa Vaaleeta esittävä Kirsti Otsamo ja Illua näyttelevä Kimmo Tuppurainen ovat kuitenkin Kerttulan hienossa henkilöohjauksessa erinomaisia. Erityisesti Otsamo kehittelee ympärilleen sellaista karismaa, joka ei ole aivan jokapäiväistä suomalaisessa elokuvassa. Myös Risto Salmi Utina on todella koskettava. Suhteellisen traditionaaliseen tapaan Kerttula on lähtenyt luomaan näyttelijäkeskeistä ilmaisua, joka tässä tapauksessa toimii hyvin, koska näyttelijäohjaus on niin vakuuttava." - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Kun Veijo Meren Jääkiekkoilijan kesä ilmestyi 1980, monikin elokuvantekijä ilmoitti mielenkiintonsa aihetta kohtaan. Miltei itsestään selvästi tarinan ohjaajaksi ja Meren käsikirjoittajakumppaniksi valikoitui Veikko Kerttula (s. 1940), joka 1960-luvulta lähtien oli sovittanut ja ohjannut monia Meren tekstejä televisioon ja teatteriin. Kerttula oli työskennellyt MTV-teatterissa 1963-76 ja TV-teatterissa vuodesta 1977: Meri-aiheisten tv-elokuvien (Taksikuski, 1968; Kaupungin valtaus, 1970; Äidin kuolema, 1974) lisäksi Kerttula oli sovittanut ja ohjannut televisioon mm. Hannu Salaman (Se tavallinen tarina, 1972), Heikki Turusen (Simpauttaja, 1975), Johannes Linnankosken (Pakolaiset, 1977), Aulikki Oksasen (Isosisko ja pikkuveli, 1979) ja Esko Raennon (Tie, 1981) romaaneja. Naispäähenkilönsä mukaan elokuva sai nimekseen Iso Vaalee, samalla kun tarinan painopiste siirtyi jääkiekkoilijan kasvukivuista naisen muotokuvan suuntaan. Eräänlaisena mottona elokuvalleen Kerttula piti repliikkiä, jonka hän leikkasi pois lopullisesta versiosta: "Hyvä maali näyttää aina helpolta. Väkisin tehty ei ole koskaan tehty, se on vahinko. Sä et saa väkisin mitään aikaan pelissä etkä rakkaudessa." "Halusin tehdä ihmissuhde-elokuvan, rakkauselokuvan, elokuvan rakkauden ehdoista", Kerttula jatkoi tavoitteistaan. "Halusin tehdä tyylikkään eroottisen elokuvan vastapainoksi meitä riivaavalle pornografialle, jossa nainen on objekti ja kukaan ei maksa mitään hintaa teoistaan. Tässä elokuvassa ihmiset joutuvat maksamaan rakkaudestaan kovan hinnan." Keijo Pihlströmin sukunimi on elokuvan lopputekstien näyttelijäluettelossa virheellisessä muodossa Pihlstöm. Ensikertalaisista näyttelijöistä nimiosan esittäjä Kirsti Otsamo (s. 1954) työskenteli kuiskaajana ja tarpeistonhoitajana Oulun kaupunginteatterissa, Kimmo Tuppurainen (s. 1959) oli juuri valmistunut Teatterikorkeakoulusta. Otsamo esiintyi vielä parissa sivuosassa, mutta Tuppuraiselle elokuvarooli on jäänyt ainoaksi, huolimatta siitä että hän sai suorituksestaan Jussi-kunniakirjan. Myös Kerttulalle Iso Vaalee on jäänyt ainoaksi teatterielokuvaksi, vaikka se ensi-iltakierroksellaan keräsi runsaasti yli 100 000 katsojaa. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Alkutekstimusiikki Säv. ja sov. Heikki Valpola Markku Luukkanen, kitara (off), 3' 10". 2. Lieb 'eines jungen Wachtpostens / Unter der Laterne / Lili Marleen / Liisa pien' Säv. Norbert Schultze, san. Hans Leip, suom. Vuokko, sov. Heikki Valpola 1) Folke Forsman, Olaus Petrin kirkon urut (off), kolmeen kertaan, yht. 3' 00". 2) Es. Risto Salmi, laulu (100 %), 0' 25". 3) Risto Pensola, saksofoni (off), kahteen kertaan, yht. 1' 20". 4) Heikki Valpolan studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 2' 00". 3. Maanpuolustajat Säv. Werner von Weymarn, san. Reino Hirviseppä Es. Risto Salmi, laulu (100 %), 0' 10". 4. Elämä juoksuhaudoissa Säv. trad., san. Usko Kemppi Es. Risto Salmi, laulu (100 %), 0' 10". 5. Kuubalainen serenadi Säv. Juhani Pohjanmies, san. Unto Koskela Es. Matti Ollila, Keijo Pihlström ja Teuvo Rissanen, laulu (100 %), 1' 10". 6. Vanhan veräjän luona Säv. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Es. Kaarina Perola, hyräily (100 %), 0' 10". Huomautuksia: Ravintolan terassilla kuullaan tanssimusiikkia (off), 0' 35", ja Illun parakkiasunnolla jazzia (off, radio), 1' 00". - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Berner Oy, Ateljé Fur-Lyx, Hotelli Rantasipi Aulanko, Hämeenlinnan kaupunki, Puolustusvoimat |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|