Aurinkotuuli
Solvinden (ruotsinkielinen nimi)
Solvind (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Sun Wind (englanninkielinen nimi)
Sonnenwind (saksankielinen nimi)
"Laura" (työnimi)
Finna-arvio
Aurinkotuuli
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K12 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Tanssijat ravintolassa: Jari Samulinin tanssiryhmä ,
Tanssijat ravintolassa: Jari Samulinin tanssiryhmäHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
5.5. - 17.5.1980, 24.6. - 16.8.1980 - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Aurinkotuuli on kunnianhimoinen ja viileän älyllinen filosofointi olemassaolon tarkoituksesta", määritteli Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 1.11.1980). "Se on päältä kaunis taiteilijan työ. Siinä on vain yksi, kaiken tuhoava vika, se ei pysy siivillään. [- -] Kuvat ovat kauniita. Niiden kompositio klassisen mietitty. Mutta entä sanat? Aurinkotuulesta on tullut eksistentiaalista puuroa. Erikin ja hänen kanssaihmistensä tuskaiset ajatukset ovat kivettyneet mielettömiksi aforismeiksi. Tekosyvälliset lausahdukset ovat Erikin ja hänen Lauransa arkipuhetta. Ja viime kädessä Aurinkotuulen olemassaolon tarkoitus. Ne voisivat merkitä jotain katsojalle, jos ne merkitsisivät jotain näyttelijälle. Henkilöt eivät ole perinteisen naturalistisia, ja niin näyttelijät ja heidän ohjaajansa ovat joutuneet suunniltaan." "Komeasti kunnianhimoinen elokuva, jossa ei tosiaankaan ole kompromissin makua", luonnehti Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 7.11.1980). "Aurinkotuulen tematiikka on assosiaatioista raskas, usein lähellä vaikeaselkoisuutta, mutta aina läpiajateltua ja merkityksiä sisältävää. Perusteellisuus ei kuitenkaan ole muodostunut pelkästään ansioksi: filmin hidasliikkeisyys on usein lähellä tuskastuttavuutta, tiheämmät rytminvaihdokset olisivat varmasti auttaneet niin yleistä välittyvyyttä kuin muodonkin monipuolisuutta." "Timo Linnasalon elokuvalle olisi ilmavampi ja avarampi ote tehnyt hyvää", koki myös Erkka Lehtola (Aamulehti 1.11.1980). "Vakavuus ei välttämättä ole aivan samaa kuin yletön totisuus, vakavuuden ei tarvitsisi myöskään olla kuivuutta. [- -] Elokuvan miinuksiin kuuluu myös sen yksittäisten kohtausten pituus [- -]. Tämä on tietoisesti tehtyä tyylilajin valintaa, mutta keskittäminen ja rytmin tiivistäminen olisi auttanut Aurinkotuulta reippaasti eteenpäin. Nyt - varsinkin puolivälin tietämissä - elokuva junnaa eteenpäin. Ei toki laiskasti ja epähuomiossa vaan tahallisesti ja tarkoituksella - mutta niin hitaasti, niin hitaasti." Heikki Eteläpääkin (Uusi Suomi 1.11.1980) piti Aurinkotuulta "raskassoutuisena, sangen kuivana ja teoreettisena, repliikeiltään jähmeänä", mutta samalla "ensimmäisenä suomalaisena elokuvana, jonka yhteydessä voi puhua harkitusta, hienostuneesti toteutetusta kokonaisvaltaisesta väridramaturgiasta, väreistä tarjottavana olevan asian oleellisena osatekijänä": "Aurinkotuulen väriasteikko koostuu sinertävästä, harmaasta, keltaisesta, beigestä, syvemmistäkin ruskeista. Vihreää on myöskin mukana ajoittain - muistutuksena siitä luonnon tuhoamisesta, ihmisen tuhotöistä, mistä niin paljon on puhe. Bordeaux'n punainen (yhtenä naisen puserona) ja draamallinen musta liitetään skaalaan oikealla hetkellä, oikeina lisäeksponentteina vasta tarinallisen kehityksen päätösvaiheissa." "Aurinkotuuli on ohjauksellisesti ja kuvien kerronnan tasolla erinomaisen taitava suoritus ja osoittaa Linnasalon kehittyneen Vartioidusta kylästä melkoisesti", näki Markku Tuuli (Katso 46/1980). "Mutta vailla ongelmia elokuva ei ole. Sen käsikirjoitus on jättänyt ihmisten hahmot turhan kirjallisiksi, ja vaikka Paavo Piskonen, Antti Litja ja Lilga Kovanko ovatkin rooleissaan erinomaisia, ei kirjoitettu teksti oikein elä heidän suussaan. Dialogi on luonnotonta ja kankeaa, ja paikoin keskusteluissa kaikuu pölyisten kirjojen mahtipontisuus. Onneksi Aurinkotuulen visuaalinen panos kuitenkin on niin vahva, että elokuvan rikkaina polveilevat ideat välittyvät paremmin kuvien kuin puheen kautta." "Aurinkotuuli on elokuva jonka sanoma vaatii katsojalta paneutumista sen esittämään tilanteeseen, antautumista sen välittämän tunnelman valtaan", opasti Leo Stålhammar (Suomenmaa 1.11.1980). "Meillä on tuskin tehty samalla tavoin pohdiskelevaa elokuvaa sitten Ruusujen ajan. Paavo Piskosella on kieltämättä vaikea tehtävä sisäisesti ulkoista pitemmälle tilannetta kokevana ja eri tasoin mahdollisuuksiaan tässä ja nyt pohdiskelevana päähenkilönä. Piskonen on perustyypiltään oikea näyttelijä rooliin ja vaikka syvin kouraisu jää roolista osin tavoittamatta niin jo mainitun olotilansa epätodellisuuden hän tavoittaa uskottavasti. Antti Litja toisena tiedemiehenä liikkuu realistisemmalla pohjalla jokamiehen ajatustottumuksin. Vankimman roolihahmon muotoilee Lilga Kovanko älykkäänä ja tunteiltaan aitona naisena. Replikoinnissa on kaikilla paikoittaista luontevuuden puutetta. Vuorosanojen olisi ollut syytä antaa muotoutua näyttelijöiden suissa nyt tapahtunutta vapaammin." - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Elokuvan pohjana oli Kullervo Kukkasjärven samanniminen, 1975 ilmestynyt tieteisromaani, jota oli pidetty yhtenä vuoden kiinnostavimmista esikoisteoksista. Romaanin alkuversiona oli puolestaan Kukkasjärven Risto Jarvan Ruusujen aikaan (1969) tekemä parin minuutin insertti. Aurinkotuulen käsikirjoituksen laati ohjaaja Timo Linnasalo yhdessä näytelmäkirjailija Ilpo Tuomarilan kanssa. Linnasalon ja Tuomarilan yhteistyö oli alkanut Linnasalon esikoisohjauksen Vartioitu kylä 1944 (1978) myötä, ja jatkui myöhemmin elokuvissa Aikalainen (1984), Päivää, Herra Kivi (1984), Viiva Vinita (1991) sekä Eros ja Psykhe (1998). Trailerin ohjasi Jouko Aaltonen. Interiöörit kuvattiin pääosin Helsingin teknillisen oppilaitoksen tiloissa. Kuvaukset tapahtuivat kahdessa jaksossa toukokuussa sekä kesä-elokuussa 1979. Alunperin 2,3 miljoonaksi arvioidut tuotantokustannukset ylittyivät vain 58 000 markalla. Suomen elokuvasäätiö tuki Aurinkotuulen tuotantovaihetta 1,3 miljoonalla markalla, muita tukijoita olivat Yleisradio ja Reppufilmi. Valmis työ sai 100 000 markan laatutukipalkinnon. Sektio-Ääni Ky on elokuvan lopputeksteissä virheellisessä muodossa Sektio-Ääni Oy. Katsojia Aurinkotuuli keräsi hieman yli 10 000 henkeä eli vain 8% vuoden keskiarvosta. Esityskierros alkoi 31.10.1980 suuren kaupungin ohella myös Joensuun Aallottaresta. Vaasassa Aurinkotuulta ei nähty. Näytelmäsovitus Kullervo Kukkasjärven romaanista sai kantaesityksensä Turun Kaupunginteatterin Sopukassa 17.2.1982 Jussi Helmisen ohjaamana nimellä Erik ja Laura. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Je crois entendre encore / Mi par d'udir ancora / Nadirin romanssi oopperasta Les pêcheurs de perles / I pescatori di perle / Helmenkalastajat Säv. Georges Bizet, libretto Eugène Cormon ja Michel Carré 1) Beniamino Gigli, laulu, ja orkesteri (off, alkumusiikki), 1' 30". 2) Beniamino Gigli, laulu, ja orkesteri (off, levysoitin), kahteen kertaan, 1' 05" ja 0' 40". 3) Es. Paavo Piskonen, mandoliini (playback), kahteen kertaan, yht. 1' 00". 4) Beniamino Gigli, laulu, ja orkesteri (off, loppumusiikki), 2' 15". Levytys: Beniamino Gigli ja orkesteri, joht. Rosario Bourdon; RCA Victor CVE58119-3, 18.12.1929. Beniamino Gigli 1919-1929 között készült felvételek. Hungaroton LPX-11682, 1978. 2. Väliaikainen Säv. Matti Jurva (= Lennart Mathias Jurva), san. Tatu Pekkarinen Es. Erkki Pajala ja Paavo Piskonen, laulu (100 %), 0' 20". 3. Virsi 170 ("Jumala ompi linnamme --") Säv. trad. saksalainen, san. Martti Luther Kirkkourut (off), 0' 30". 4. Virsi 600 ("Oi Herra, jos mä matkamies maan --") Säv. Mikael Nyberg, san. Wilhelmi Malmivaara Es. Erkki Pajala, laulu, kahteen otteeseen, yht. 0' 30". Huomautuksia: Televisiosta kuullaan viulumusiikkia (off, televisio), kolmeen kertaan, yht. 3' 00", sekä neljännen kerran päällekkäin musiikkinumeron 1:2:2 kanssa, 0' 35". "Painajaismusiikki" (off) kuullaan kuuteen kertaan, yht. 2' 05". Ravintolassa viihdemusiikkia (off) neljään kertaan, yht. 9' 40". Jani Puroranta nappailee mandoliinilla sointua (100 %), 1' 10". Paavo Piskonen nappailee mandoliinia, 0' 10", samoin Jani Puroranta, 0' 05", molemmat 100 %. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|