Haku

Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe

QR-koodi

Die Vermittlung des Konjunktivs II und seiner Ersatzform im heutigen finnischen Deutschunterricht : ein Vergleich zweier DaF-Lehrbuchserien für die gymnasiale Oberstufe

Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin avulla saksan kielen konjunktiivi II:n ja sen korvaavan muodon esitystä kahdessa suomalaisessa lukion oppikirjasarjassa. Tarkoituksena on selvittää, onko konjunktiivin esityksessä terminologisia, tai muita puutteita. Tutkielmassa käytetyt kirjasarjat ovat Plan D ja Magazin.de, jotka soveltuvat lukion saksan B2-oppimäärän opetukseen. Tarkastelun kohteena ovat etenkin kirjojen kielioppisivut, joissa konjunktiivia tai sen korvaavaa muotoa esitetään, mutta myös kielioppitehtävät ja muut teemaan liittyvät sisällöt. Lopuksi annetaan parannusehdotuksia konjunktiivin esitykseen.

Tutkielman teoriaosassa luodaan katsaus suomen ja saksan kielen moduksiin, sekä niiden aikamuotoihin ja vastaavuuksiin toisiinsa verrattuna. Tärkeässä roolissa ovat kielten väliset intra- ja interlingvaaliset suhteet, kuten termi konditionaali, jolla on omat muotonsa ja merkityksensä molemmissa kielissä. Teoriaosassa luodaan myös katsanto mahdollisiin ongelmakohtiin, joita konjunktiivi saattaa suomalaiselle oppijalle luoda.

Tutkimuksen aikana selvisi, että konjunktiivi esitetään kummassakin kirjasarjassa puutteellisesti, mitä tulee kieliopillisesti korrektiin terminologiaan. Termejä konjunktiivi ja konditionaali käytetään synonyymeinä, joka ei kieliopin oikeellisuuden kannalta ole suositeltavaa. Kirjasarjojen väliltä löytyi myös eroavaisuuksia sen suhteen, kuinka paljon korrektia terminologiaa ja terminologiaa korvaavia ilmauksia kirjoissa esiintyy.

Tallennettuna: