Sökning

Introductory music of the Skywalker Saga characters : gender and character type in Music Information Retrieval analysis

QR-kod

Introductory music of the Skywalker Saga characters : gender and character type in Music Information Retrieval analysis

Viihde paitsi kuvaa myös muovaa todellisuutta. Ilmiö ei usein ole eksplisiittinen ja tiedostettu, ja tämä piilotettu vaikuttaminen tekee viihteen tutkimisesta erityisen tärkeää. Musiikin vaikutus käsitykseemme multimediateoksesta kuten elokuvasta voi olla samalla lailla näkymätöntä. Musiikin on todettu vaikuttavan katsojan tulkintaan multimediateoksesta ilman, että katsoja itse osaa nimetä musiikkia tulkintaansa vaikuttaneeksi.

Medianlukutaito niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla tarvitsee tuekseen tietoa näistä vaikuttamisen mekanismeista. Tällaisen tiedon tuottaminen motivoi tämän tutkimuksen tekoa. Tutkimuskysymykset ovat: miten musiikin ominaisuudet eroavat mies- ja naispuolisten hahmojen esittelymusiikeissa? Miten musiikin ominaisuudet eroavat protagonistien ja antagonistien esittelymusiikeissa?

Kymmentä musiikin ominaisuutta tarkasteltiin 30 musiikkikatkelmassa. Eri musiikin ominaisuuksia kuvattiin numeerisilla arvoilla MIRtoolbox-ohjelman avustamana. Katkelmien kesto oli 10-20 sekuntia. Katkelmat olivat yhteydessä elokuvahahmoon joko esiintymällä elokuvassa samaan aikaan hahmon ensimmäisen esiintymisen kanssa, esiintymällä hahmon mukaan nimetyllä raidalla elokuvan soundtrackilla tai sisältämällä hahmon mukaan nimetyn teeman. Katkelmat jaettiin ryhmiin hahmon sukupuolen ja hahmotyyppi mukaan ja katkelmien musiikillisia ominaisuuksia kuvaavien arvojen hahmoryhmien keskiarvojen eroavaisuuksia testattiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA) sekä tarvittaessa sen parametrittomalla vastineella (Kruskal-Wallisin testi).

Naispuolisiin hahmoihin liittyvissä katkelmissa äänen voimakkuus (global energy) ja dissonanssi (roughness) sekä näiden ominaisuuksien vaihtelu katkelman sisällä olivat keskimäärin matalampia. Tulokset olivat hyvin samankaltaisia kun kaikki katkelmat sisällytettiin analyysiin ja kun vain protagonisteihin liittyvät katkelmat analysoitiin. Tämän lisäksi, kun kaikki katkelmat analysoitiin, äänen korkeus vaihteli vähemmän naispuolisiin hahmoihin liittyvien katkelmien kuin miespuolisiin hahmoihin liittyvien katkelmien sisällä. Äänen korkeus vaihteli vähemmän myös protagonisteihin liittyvien kuin antogonisteihin liittyvien katkelmien sisällä kun kaikki katkelmat analysoitiin. Kun analyysiin sisällytettiin vain miespuolisiin hahmoihin liittyvät katkelmat, äänen korkeuden vaihtelussa katkelman sisällä ei havaittu eroja ryhmien välillä.

The influence of entertainment is not one-dimensional: entertainment does not only portray, but also constructs reality. This influence is not always explicit, and this hidden power is where the importance of studying entertainment lies. The way music effects our perception of other stimuli and gives us additional information about the events of the film can be similarly invisible. Music is shown to influence an audience member’s perception of the events of a multimedia piece, but the audience member is not always conscious of this effect, attributing their view to other aspects of the film. Information on how this hidden power might influence us is critical to our media literacy, both on an individual and societal level.

To add to the body of knowledge on these subjects, the research questions for this work were as follows: What differences are there in the musical features of the introductory music of characters of Star Wars films by gender? What differences are there in the musical features of the introductory music of characters of Star Wars films by the character’s status as protagonist or antagonist?

To answer these questions, values for 10 features of 30 excerpts of music were extracted via the MIRtoolbox. The excerpts were 10-20 seconds in length, and linked to a character by identifying their cooccurrence with the visual introduction of the character or by a track or theme being named after the character. One way ANOVA was performed, supplemented by the non-parametric Kruskal-Wallis test as needed, to see whether the mean and standard deviation values of those features differed between excerpts associated with male and female characters and excerpts associated with protagonists and antagonists.

The results indicate that excerpts associated with female characters had lower global energy and roughness, i.e. “loudness” and “dissonance”. Also the variance of these features within a track was lower in excerpts associated with female characters. This effect persisted also when the excerpts of antagonists were excluded from analysis. Additionally, in the condition of all excerpts included, there was less variance in pitch within an excerpt in excerpts associated with female characters. Regarding character type, the variance of pitches within a track was found to be lower excerpts associated with protagonists than antagonists, when all excerpts were included. When analysing only excerpts associated with male protagonists and antagonists, no such difference was found.

Sparad: