Haku

Introductory music of the Skywalker Saga characters : gender and character type in Music Information Retrieval analysis

QR-koodi

Introductory music of the Skywalker Saga characters : gender and character type in Music Information Retrieval analysis

Viihde paitsi kuvaa myös muovaa todellisuutta. Ilmiö ei usein ole eksplisiittinen ja tiedostettu, ja tämä piilotettu vaikuttaminen tekee viihteen tutkimisesta erityisen tärkeää. Musiikin vaikutus käsitykseemme multimediateoksesta kuten elokuvasta voi olla samalla lailla näkymätöntä. Musiikin on todettu vaikuttavan katsojan tulkintaan multimediateoksesta ilman, että katsoja itse osaa nimetä musiikkia tulkintaansa vaikuttaneeksi.

Medianlukutaito niin yksilön kuin yhteiskunnan tasolla tarvitsee tuekseen tietoa näistä vaikuttamisen mekanismeista. Tällaisen tiedon tuottaminen motivoi tämän tutkimuksen tekoa. Tutkimuskysymykset ovat: miten musiikin ominaisuudet eroavat mies- ja naispuolisten hahmojen esittelymusiikeissa? Miten musiikin ominaisuudet eroavat protagonistien ja antagonistien esittelymusiikeissa?

Kymmentä musiikin ominaisuutta tarkasteltiin 30 musiikkikatkelmassa. Eri musiikin ominaisuuksia kuvattiin numeerisilla arvoilla MIRtoolbox-ohjelman avustamana. Katkelmien kesto oli 10-20 sekuntia. Katkelmat olivat yhteydessä elokuvahahmoon joko esiintymällä elokuvassa samaan aikaan hahmon ensimmäisen esiintymisen kanssa, esiintymällä hahmon mukaan nimetyllä raidalla elokuvan soundtrackilla tai sisältämällä hahmon mukaan nimetyn teeman. Katkelmat jaettiin ryhmiin hahmon sukupuolen ja hahmotyyppi mukaan ja katkelmien musiikillisia ominaisuuksia kuvaavien arvojen hahmoryhmien keskiarvojen eroavaisuuksia testattiin yksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA) sekä tarvittaessa sen parametrittomalla vastineella (Kruskal-Wallisin testi).

Naispuolisiin hahmoihin liittyvissä katkelmissa äänen voimakkuus (global energy) ja dissonanssi (roughness) sekä näiden ominaisuuksien vaihtelu katkelman sisällä olivat keskimäärin matalampia. Tulokset olivat hyvin samankaltaisia kun kaikki katkelmat sisällytettiin analyysiin ja kun vain protagonisteihin liittyvät katkelmat analysoitiin. Tämän lisäksi, kun kaikki katkelmat analysoitiin, äänen korkeus vaihteli vähemmän naispuolisiin hahmoihin liittyvien katkelmien kuin miespuolisiin hahmoihin liittyvien katkelmien sisällä. Äänen korkeus vaihteli vähemmän myös protagonisteihin liittyvien kuin antogonisteihin liittyvien katkelmien sisällä kun kaikki katkelmat analysoitiin. Kun analyysiin sisällytettiin vain miespuolisiin hahmoihin liittyvät katkelmat, äänen korkeuden vaihtelussa katkelman sisällä ei havaittu eroja ryhmien välillä.

Tallennettuna: