Haku

Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin

QR-koodi

Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin

Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan koronapandemia-aikaisessa työskentelyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, lähestyen aineistoa deskriptiivisellä analyysiotteella. Tutkimusaineisto koostuu viidestäkymmenestä suomalaista koulua johtavasta rehtorista, koulunjohtajasta, apulaisrehtorista tai apulaisjohtajasta. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella keväällä 2021 EduRESCUE -tutkimushankkeen toimesta. Hyödynsimme tässä tutkimuksessa kyselylomakkeen viittä avokysymystä. Tutkimuksessa ilmeni, että rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen sekä heidän omaan että koulun muun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Sekä rehtoreiden että koulun muun henkilöstön työmäärä on kasvanut, sillä työhön on tullut lisää työtehtäviä, kuten esimerkiksi koronakäytänteistä huolehtimista. Rehtorit kertovat kantavansa huolta koulun henkilöstön jaksamisesta ja kuvaavat koulun henkilöstön olevan väsyneitä koronapandemia-aikaiseen työskentelyyn. Rehtorit kertovat merkittävän muutoksen olevan sosiaalisen kanssakäymisen vähentyminen työkavereiden kesken. Koronapandemia-aikaisen työskentelyn jaksamisen kannalta rehtorit kertoivat saavansa tukea työyhteisön sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Työyhteisön sisältä rehtorit saavat tukea kollegoiden kanssa keskustelemalla, ja työyhteisön ulkopuolelta perheen ja vapaa-ajan avulla. Rehtoreita auttaa jaksamaan myös oman työn hallinta muun muassa jaetun johtajuuden avulla.

Tallennettuna: