Haku

Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana

QR-koodi
Finna-arvio

Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana

Tässä artikkelissa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden (n=54) kuvauksia tekstien tuottamisesta heidän ensimmäisen yliopistovuotensa aikana. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden vastaukset lomakekyselyyn heidän ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotenaan. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Opiskelijat kielensivät tuottaneensa ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana 102 erilaista tekstiä. Heidän tieteellisten tekstien tuottamisen kuvauksistaan hahmotettiin kirjoittajaminään ja tekstin tuottamisen osataitoihin (tekstilaji-, prosessi-, tekniset ja ajattelun taidot) liittyvät näkökulmat. Molempina vuosina korostuivat tekstilaji-, prosessi- ja tekniset taidot ajattelun taitojen kuvauksen jäädessä vähäisemmäksi. Vuoden aikana opiskelijoiden kuvauksissa kirjoittamiseen liittyvät affektiivisuuden ilmaukset vähenivät ja teknisiin taitoihin liittyvät maininnat lisääntyivät. Viestintäkäytänteiden ohjauksessa olisi tuettava sitä, että tiedeyhteisön käytänteet hahmottuvat opiskelijoille kokonaisvaltaisesti.

Tallennettuna: