Haku

Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille

QR-koodi

Luokanopettajien käsityksiä kasvatuskoiran merkityksestä oppilaille

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatuskoiran merkityksiä alakoulun yleisopetuksen oppilaille. Merkityksiä lähdin pohtimaan luokanopettajien käsitysten kautta. Tutkimuksen taustalla vaikuttaa kasvatuskoiran yleistyvä käyttö pedagogisena välineenä kouluissa eikä suomalaisia tutkimuksia ole vielä laajasti aiheesta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Haastatteluun vastasi kahdeksan luokanopettajaa. Osallistujat työskentelevät yleisopetuksen oppilaiden parissa, eikä osallistujia rajattu pois, vaikka he eivät olleet suorittaneet opetushallituksen vaatimaa soveltuvuuskoetta kasvatuskoiransa kanssa. Tutkimukseni tuloksissa nousi esiin kolme merkityksellistä pääteemaa: affektiivisuus, käyttäytyminen ja kognitio. Luokanopettajien käsitysten mukaan kasvatuskoiralla oli merkitystä eniten oppilaiden tunteiden ilmaisuun, itsehillintään ja oppimismyönteisyyteen. Kasvatuskoiralla oli merkitystä oppilaiden tarkkaavaisuuden paranemiseen ja se tuki oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Aineistosta löytyneet merkitykset eivät ole yksiselitteisiä, vaan ne voivat olla limittäin eri pääteemojen kanssa. Esimerkiksi tunteiden ilmaisu on myös liitännäinen oppilaiden käyttäytymisen itsehillintään, vaikka ne ovatkin eri pääteemojen alla. Koira-avusteisen opetuksen parissa työskentelevien opettajien olisi tärkeää käydä koira-avusteiseen työskentelyyn liittyvä koulutus sekä koiran suorittaa soveltuvuuskoe. Niiden avulla toimintaa pystyttäisiin toteuttamaan ennen kaikkea turvallisesti ja eettisesti, mutta myös tavoitteellisesti. Opetushallituksen ohjeistuksen mukaan toimiminen on myös tärkeää toiminnan jatkumisen turvaamiseksi.

Tallennettuna: