ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
Det har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten.
Kieli |
ruotsi |
---|---|
Sarja | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, Specialnummer |
Aiheet | |
ISSN |
1236-2778 |