Haku

Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis

QR-koodi

Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä käytetään yritysten seurantaan enemmän kuin muita vastaavia alustoja. Lisäksi tutkittiin syitä LINE markkinoinnin positiiviseen sekä negatiiviseen vastaanottamiseen. Olemassa olevaa kirjallisuutta kuluttajakäyttäytymiseen liittyen käytettiin erilaisten hyväksyttyjen motivaatiomallien kehittämiseksi. Aikaisemmassa kirjallisuudessa tutkimusta kohdennetusta kontekstista, teknologiasta ja väestötaustasta kannustettiin. Tässä tutkimuksessa korostuu asiakasarvon käyttäminen ja tulosten analysoiminen hierarkkisessa muodossa. Lisäksi sekä syitä positiivisen, että negatiivisen kuvan luominen markkinoinnissa esitettiin. Tässä tutkimuksessa käytetään näytteenottotekniikkaa. Se tarkoittaa, että haastateltavat päätetään tutkijan arvostelun perusteella. Tarkemmin tässä tutkimuksessa käytetty näytteenotto-tekniikka on ositettu otanta. Tärkein syy käyttää tätä tekniikkaa keskittymään väestön ominaisuuksiin, tässä tapauksessa Japanin Z-sukupolveen. Tutkija haastatteli suomalaisia Japanin markkinoinnin asiantuntijoita ja suomalaisia yrityksiä, joilla on toimintaa Japanissa tärkeiden markkinointiteemojen löytämiseksi. Näiden haastattelujen perusteella tutkija pystyi saamaan relevanttiutta tutkimuksen aiheisiin. Yhdeksän japanilaista kohderyhmän edustajaa haastateltiin puolistrukturoiduissa haastatteluissa etänä Zoom ohjelmaa käyttäen. Tutkija ensin nauhoitti kaikki haastattelut ja tämän jälkeen kirjoitti kaiken puhtaaksi analysointia varten. Tutkimusmenetelmänä käytettiin temaattista analyysiä ja tutkija käytti NVivo ohjelmaa teemojen muodostamiseen. Tulokset osoittivat indikaattoreita kuluttajan käyttäytymiseen utilitaristiselta sekä hedonistiselta kannalta. Etenkin LINEn hyödyissä korostuivat enemmän funktionaaliset arvot, ja nämä toimivat myös motivaationa käyttää LINEä enemmän kuin muita applikaatioita. Näiden päätelmien lisäksi luotiin myös preferenssejä minkälaisesta digimarkkinoinnista Japanilainen Z-sukupolvi pitää ja täten pystytään luomaan positiivinen kuva yrityksestä. Tutkimus kysymyksiin onnistuttiin vastaamaan ja saatiin tärkeitä käytännön havaintoja sekä avattiin mahdollisuuksia uusille tutkimuksille.

Tallennettuna: