Haku

Vihreä IT ja digitaalinen mainonta vihreän tietoisuuden edistäjänä

QR-koodi

Vihreä IT ja digitaalinen mainonta vihreän tietoisuuden edistäjänä

Tässä tutkimuksessa tutkitaan, miten vihreää IT:tä käytetään vihreän tietoisuuden edistämisessä digitaalisessa mainonnassa. Tutkimuksessa avataan vihreän IT:n ja digitaalisen mainonnan käsitteet. Lisäksi määritellään niihin läheisesti liittyvät käsitteet; informaatioteknologia, markkinointi, markkinointiviestintä sekä digitaalinen mainonta. Tutkimuksessa esitetään teoreettinen viitekehys, joka muodostetaan keskeisten käsitteiden avulla. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yrityksestä Neste Oyj. Yrityksen verkkosivuista tehtiin aineistolähtöinen sisällön analyysi yritysasiakkaiden näkökulmasta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena vihreän IT:n ja digitaalisen mainonnan käsitteille löydettiin yhteinen rajapinta. Aineistolähtöisessä sisällönanalyysissa kerättiin verkkosivuilta aineisto tutkimustehtävän mukaisesti. Kerätty aineisto luokiteltiin ja tulkinta tehtiin analyysin perusteella. Verkkosivuilla käytettiin seitsemää erilaista digitaalisen mainonnan keinoa, jotka ovat referenssit, projektit, tuotteiden hyödyt, laadun tunnustukset, viestintä, arvot sekä visuaalisuus. Tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa ja hyödynnettävissä myös muiden organisaatioiden digitaalisessa mainonnassa.

Tallennettuna: