Haku

Hakukoneoptimoinnin hyödyt uusasiakashankinnassa

QR-koodi

Hakukoneoptimoinnin hyödyt uusasiakashankinnassa

Hakukoneoptimointi yritysten verkkosivuilla on noussut 2000-luvulla yhdeksi keskeisimmistä keinoista saavuttaa näkyvyyttä digitaalisen markkinoinnin kentällä uusasiakashankinnassa. Aihetta on tutkittu suhteellisen vähän, vaikka hakukoneiden synnyttämä ala on paisunut miljardien arvoiseksi liiketoiminnaksi ja konkreettiset hyödyt uusasiakashankinnan perspektiivistä ovat olleet laajalti tiedossa. Google-hakukone omaa markkinoilla dominoivan aseman ja siksi ha- kukoneoptimoinnin toimet sijoitetaan juuri tämän hakukoneen piiriin. Tässä tutkielmassa kartoitetaan Googlen hakukoneen toiminta ja käydään läpi mahdollisimman kattavasti yrityksen verkkosivulla tehtävät toimet, jotka vaikutta- vat sivun sijoitukseen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi liitetään uusasiakashankinnan kontekstiin ja lopuksi tutkielmassa nostetaan esiin konkreettiset höydyt, mitä yritys voi hyvin tehdyllä hakukoneoptimoinnilla saavuttaa uusasiakashankinnassaan. Hakukoneoptimoinnin suurin hyöty uusasiakashankinnassa on kävijäliikenteen kasvattaminen yritysten sivuilla. Kasvaneen kävijäliikenteen hyödyt näkyvät positiivisesi markkinaosuuden, bränditietoisuuden ja uusien asiakkaiden ostotaipumuksen kasvussa. Tämän lisäksi havaittuja etuja olivat muun muassa kustannustehokkuus, vierailijoiden laatu prospektoinnin näkökulmasta ja helppo tulosten mittaaminen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.

Tallennettuna: