Haku

Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta

QR-koodi

Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat opiskelijoille ja opettajille merkityksellisiä sekä keskeisiä. Tarkastelimme asiaa työskentelyn organisoijan sekä toiminnan vastaanottajan näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenologinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2019 aikana kahden esiintymisvarmuutta tukevan kurssin opiskelijoilta ja opettajilta kyselylomakkeella sekä puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimukseen osallistui 21 opiskelijaa ja neljä opettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan koiran ja opiskelijan välinen vuorovaikutus oli merkittävässä asemassa sekä opiskelijoiden että opettajien mielestä. Keskeisiä tekijöitä vuorovaikutuksessa olivat koiran läsnäolo, tuki ja hyväksyntä. Suurin osa opiskelijoista sai koira-avusteisesta opetuksesta positiivisen oppimiskokemuksen, ja työskentelytapa oli heille mielekäs. Opettajat korostivat, että koira-avusteisella opetuksella täytyy olla pedagoginen merkitys. Lisäksi he kokivat opetuksen toteuttamisen vaativan yhteistyötä ja etukäteisjärjestelyjä onnistuakseen. Tulosten mukaan koira-avusteisella opetuksella on perusteltu paikka yliopistokontekstissa. Tutkimus tuo uutta tietoa opiskelijoiden ja opettajien näkemyksistä aiheesta. Työskentelytapaa tulee kuitenkin kehittää eteenpäin ja siksi jatkotutkimusta tarvitaan.

Tallennettuna: