Haku

IPadien opetuskäytön yhteys kolmannen luokan oppilaiden motivaatioon ja itseohjautuvuuteen käsityön opetuskokeilussa

QR-koodi

IPadien opetuskäytön yhteys kolmannen luokan oppilaiden motivaatioon ja itseohjautuvuuteen käsityön opetuskokeilussa

Yhteiskunnan teknologisoituminen näkyy koululaisen elämässä sekä koulukontekstissa erilaisten teknologisten työkalujen ja oppimisympäristöjen käyttämisenä. Digitalisaatiota koulutuksessa on tutkittu paljon, mutta oppilaiden siihen liittyvästä kokemuksesta on vähän tutkimustietoa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin iPadin hyödyntämisen yhteyttä oppilaiden motivaatioon sekä itseohjautuvuuteen käsityön oppitunnilla. Lisäksi tarkastelimme mahdollisuuksia ohjata oppilaita iPadin avulla itseohjautuvampaan toimintaan käsityöntunnilla koneompelun oppimiskokonaisuudessa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen kohteena olivat käsityön opetuskokeilun aikana kerätyt oppilaiden itsearvioinnit (N = 127). Aineistona tutkimuksessa käytettiin 2015–2016 opetuskokeilussa kerättyä sekundaariaineistoa. Aineiston avulla halusimme tutkia iPadien käyttöä oppilaiden näkökulmasta. Analyysissa on käytetty parametrittomia menetelmiä sekä hierarkkista regressioanalyysia. Vastoin oletuksiamme tulokset osoittivat, ettei oppilaiden motivaatiossa käsityön opetuskokeilussa opetuskertojen edetessä näyttäytynyt muutosta, mutta avuntarve lisääntyi. Motivaatiossa ja itseohjautuvuudessa ei ilmennyt merkitsevää yhteyttä. IPadin käytöllä itsessään ei ollut yhteyttä oppilaiden motivaatioon käsityön oppiaineessa tässä tutkimuksessa, mutta oppilaat pitivät iPadin käyttöä opetuksessa innostavana. Näin ollen tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä kontekstissa iPadin käyttö ei ollut yhteydessä motivaatioon käsityön oppiaineessa. Tuloksista ilmeni, että kun iPadin käyttö oli oppilaalle innostavaa, sillä oli merkitsevää yhteyttä oppilaan käsityömotivaation osa-alueisiin: tunnilla panostamiseen sekä mielipiteeseen oppiaineesta.

Tallennettuna: