Haku

Kaupassa, pankissa, raiteilla : tietotekniikan kehitysvaiheita 1960-luvun Suomessa Keskon, Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankin ja Valtionrautateiden toteuttamina

QR-koodi

Kaupassa, pankissa, raiteilla : tietotekniikan kehitysvaiheita 1960-luvun Suomessa Keskon, Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankin ja Valtionrautateiden toteuttamina

Tutkielmani keskittyy tietotekniikan maailmanlaajuiseen kehitykseen liittyvään ilmiöön, jossa reikäkorttikoneista siirryttiin ensimmäisen ja toisen sukupolven tietokoneisiin viime vuosisadan keskivaiheilta alkaen. Tietokoneet ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa vasta lyhyeksi katsotun ajan, mutta niiden yhteiskunnalliset vaikutukset ovat olleet sitäkin kokonaisvaltaisempia. Tutkimuksessani syvennyn siihen, onko organisaation toimialalla ollut havaittavaa vaikutusta tietoteknisiä ratkaisuja koskevia päätöksiä tehtäessä. Lisäksi selvitän, onko tutkimukseen valittujen organisaatioiden välisissä toimintatavoissa tai päätöksissä huomattavaa samankaltaisuutta tai huomattavia eroja tietoteknisen uudistusprosessin toteutuksen suhteen. Tutustun kolmen suomalaisen organisaation, Keskon, Säästöpankkien Keskus-Osake-Pankin sekä V altionrautateiden, 1960-luvulla toteuttamiin tietoteknisiin uudistusprosesseihin kvalitatiivisia metodeja hyödyntäen. Tutkielmani primaariaineistot ovat sekä Elinkeinoelämän keskusarkistoon että Kansallisarkiston Mikkelin toimipisteeseen tallennettua materiaalia. Tutkielman käsittelyosassa laadin prosesseista kronologiset tapahtumakuvaukset realistisen historiallisen narratiivin avulla, jonka jälkeen perehdyin prosessien toteutukseen vertailevan historiallisen analyysin keinoin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ettei organisaation toimialalla ole ollut selvästi havaittavaa vaikutusta tietoteknisiä ratkaisuja koskevassa päätöksenteossa, mutta organisaatioiden välisissä toimintatavoissa on ollut sekä vahvasti samankaltaisia että toisistaan poikkeavia piirteitä muutoksen toteuttamisessa. Jatkotutkimus laajemmalla otannalla toisi mielenkiintoista informaatiota myös toimialojen välisistä eroista, sillä useamman havaintoyksikön avulla olisi mahdollista saada esiin toimialakohtaisia käytänteitä.

Tallennettuna: