Haku

Teknologiakasvatus osana käsityön oppiainetta alkuopetuksessa

QR-koodi

Teknologiakasvatus osana käsityön oppiainetta alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli kartoittaa, millaista on teknologiakasvatus osana alkuopetuksen käsityö-oppiainetta. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisin tavoin alkuopetuksen käsityö kasvattaa oppilaan teknologista yleissivistystä ja miten teknologiakasvatus ilmenee kokonaisessa käsityöprosessissa. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella ja fenomenologis-hermeneuttisella lähestymistavalla. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Harkinnanvaraisella otannalla valittuina informantteina toimi kahdeksan luokan- ja aineenopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimuksessa selvisi, että teknologiakasvatus toteutui käsityö-oppiaineessa monin menetelmin ja osittain opettajan tiedostamatta. Käsityön nähtiin kasvattavan oppilaita teknologiseen yleissivistykseen käytännöllisten tietotaitojen, teknologian ymmärtämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen kautta sekä luovan työskentelyn ja ongelmanratkaisun kautta. Teknologiakasvatuksen nähtiin ilmenevän kokonaisessa käsityöprosessissa prosessinomaisuuden, monimateriaalisuuden, tuotannollisuuden, aihepiirisisältöjen, kasvamisen taitojen ja yhteistoiminnallisuuden menetelmin.

Tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että teknologiakasvatuksen toteuttaminen alkuopetuksessa käsityön sisällä edellyttää opettajalta ymmärrystä teknologiakasvatuksen olemuksesta sekä kykyä soveltaa tätä tietoa ikäsoveltuvasti käytäntöön. Teknologiset sisällöt toteutuivat käsityössä melko kattavasti, mutta osin sattumanvaraisesti, ilman selkeää kokonaiskuvaa teknologiakasvatuksesta. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten opettajien teknologiatietoisuutta voitaisiin lisätä.

Tallennettuna: