Haku

Cardio girls and walking sets of abs : building the perfect body in Women’s Health and Men’s Health

QR-koodi

Cardio girls and walking sets of abs : building the perfect body in Women’s Health and Men’s Health

Kehopositiivisuus on tullut jäädäkseen nykyajan kuvallistuneeseen ja sosiaalisen median koukuttamaan maailmaamme, mutta ulkonäkö on silti edelleen yleisimpiä arvottamisen kriteerejä. Tämän tutkielman tarkoitus on valottaa sitä, miten kaksi aikakauslehteä käyttää valtaansa näyttääkseen ja muokatakseen ajatuksia siitä, millainen on täydellinen, tavoittelun arvoinen keho. Tutkimuskohteena ovat maailmanlaajuisten Women’s Health- ja Men’s Health -lehtibrändien Britanniassa julkaistavat painokset marraskuusta 2017 maaliskuuhun 2018.

Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Women’s Health ja Men’s Health rakentavat sisällöillään kuvaa täydellisestä kehosta. Aineistonkeruu nojaa Aubreyn (2010) ajatukseen siitä, miten aikakauslehdet rajaavat viestejään. Aineistosta poimitut kehoteemoihin liittyvät havainnot on jaoteltu Aubreyn kategorioiden mukaan ulkonäkö-, painonpudotus-, terveys- ja kehokompetenssi-viesteiksi. Tämän lisäksi tutkielma pureutuu tarkemmin lehtien kehosisältöihin hyödyntämällä Ballentinen (2005) ajatusta siitä, että lehdet sekä rakentavat että romuttavat negatiivista kehonkuvaa. Lehtien toimintamallit kertovat sekä niiden suhteesta kehoihin että niiden arvoista. Vallankäytön, kielen ja sukupuolen välistä suhdetta tarkastellaan myös feministisen kriittisen diskurssintutkimuksen avulla.

Tutkimuksessa käy ilmi, miten molemmat aikakauslehdet vahvistavat sisällöillään stereotyyppistä, perinteistä näkemystä sukupuolirooleista. Samalla tarkentuu kuva siitä, miten tarkkoja ulkonäköpaineet ovat nykyajan yhteiskunnassa. Huomattavaa on, että vaikka kehonkuvan ongelmat ja niistä seuraavat mielenterveyden ongelmat ovat yhteiskunnassa leimautuneet naisten sairauksiksi, median ja vertaisten asettamat paineet vaikuttavat myös miehiin.

Tallennettuna: