Haku

Urheilija vai opiskelija? : urheilulukiolaisten identiteettiprofiilit

QR-koodi
Finna-arvio

Urheilija vai opiskelija? : urheilulukiolaisten identiteettiprofiilit

Tutkimuksessa lukioikäisten nuorten kykyä yhdistää opinnot ja urheilu tarkasteltiin identiteetin näkökulmasta. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, millaisia identiteettiprofiileja nuorilla urheilijoilla on havaittavissa lukion alussa sekä miten sukupuoli, urheilulaji sekä urheilu- ja opintomenestys selittävät näitä profiileja. Tutkimus on osa ”Finnish Longitudinal Dual Career Study” -tutkimushanketta, jossa seurataan urheilulukiossa opiskelevien nuorten psykososiaalista kehitystä ja akateemista suuntautumista lukiovuosien aikana urheiluun liittyvän urakehityksen rinnalla (Ryba ym. 2016). Syksyllä 2015 suoritettuun kyselytutkimukseen osallistui 391 urheilulukion ensimmäisellä luokalla olevaa nuorta ympäri Suomen. Nuorten opiskelijaidentiteetin voimakkuutta mitattiin Student Identity Measurement scale (SIMS)- ja urheilijaidentiteetin voimakkuutta Athletic Identity Measurement scale (AIMS) -kyselylomakkeilla. Tutkimuksessa nuorilta löydettiin kolme erilaista identiteettiprofiilia: vahva urheilija- ja opiskelijaidentiteetti (34 prosenttia), selkiintymätön identiteetti (37 prosenttia) ja urheilijapainotteinen identiteetti (29 prosenttia). Urheilijapainotteinen ja selkiintymätön identiteetti olivat tyypillisempiä miehille kuin naisille, kun taas urheilijan ja opiskelijan roolin yhdistävä profiili ’vahva urheilija- ja opiskelijaidentiteetti’ oli tyypillisempää naisille kuin miehille. Sukupuolen lisäksi opintomenestys oli yhteydessä identiteettiprofiileihin: hyvä opintomenestys oli yhteydessä vahvaan urheilija- ja opiskelijaidentiteettiin, kun taas heikompi opintomenestys oli yhteydessä urheilijapainotteiseen identiteettiin.

Tallennettuna: