Haku

Lapsuudessa koettu eriarvoisuus : rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua

QR-koodi

Lapsuudessa koettu eriarvoisuus : rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua

TIIVISTELMÄ Harju, Kaisa. 2016. Lapsuudessa koettu eriarvoisuus: rajoitettuja mahdollisuuksia olla ja osallistua. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 105 sivua. Tutkimuksen aihe oli lapsuudessa koettu eriarvoisuus. Tavoitteena oli selvittää kirjoitelmien kautta, mitä eriarvoisuus lapsuudessa on, mistä oman eriarvoisuuden nähtiin johtuvan ja miten eriarvoisuuden kokemus rakentui aineiston tarinoissa. Eriarvoisuus määrittyi tasa-arvon vastakohdaksi ja sitä lähestyttiin henkilökohtaisena lapsuuden kokemuksena. Lapsuus nähtiin muistoista rakentuvana, aikuisuudessa läsnä olevana. Tutkimuksen aineisto muodostui 13 aikuisen informantin tuottamista kertomuksista. Aineisto kerättiin pääsääntöisesti sähköisesti levitetyllä kirjoitelma-kutsulla. Tutkimuksen narratiivista aineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin keinoin. Narratiivisuus liittyi tutkimuksen tiedonkäsitykseen ja aineiston muotoon, mutta analyysin kohteena oli tarinoiden sisältö. Tutkimuksen tarinoissa lapsuudessa koettu eriarvoisuus näyttäytyi rajoitettuna toimijuutena: ulkopuolisen positiona ja osallistumiskynnyksinä. Tarinoissa yksilö oli eriarvoinen henkilönä ja toimijana. Eriarvoisuuden nähtiin johtuvan minuuteen ja resursseihin liittyvistä tekijöistä. Tarinoissa minuus ja resurssit muodostivat lapsen voimavaroja kuvaavan toimintapotentiaalin. Näyttäisi siltä, että yksilön toimintapotentiaali punnitaan kulttuuriin kytkeytyvissä kategorisoinneissa ja eronteoissa. Eriarvoisuuden yhteydessä erot muodostuvat poissulkeviksi. Tarinoissa eriarvoisuutta tuottavista mekanismeista korostuivat ulossulkeminen ja hierarkisointi. Tutkimus lisäsi tietoisuutta erilaisuuksien ja eriarvoisuuksien hienosyisestä rakentumisesta lapsuudessa sekä lasten maailmassa.

Tallennettuna: