Haku

Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa

QR-koodi

Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa

TIIVISTELMÄ Tausta, Anna. 2015. Vammaisuus yläkoulun ja lukion oppikirjoissa. Erityispeda-gogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 53 sivua. Oppikirjat ovat tärkeässä roolissa suomalaisessa koulussa. Niitä käytetään paljon osana opetusta ja ne sosiaalistavat oppilaita osaksi vallitsevaa kulttuuria. Aikaisemmissa tut-kimuksissa oppikirjojen on havaittu kuvaavan yhteiskunnan erilaisia marginaalisia ryh-miä vähän ja yksipuolisesti. Erityisen vähän oppikirjoissa on käsitelty vammaisia henki-löitä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vammaisuudelle rakennettuja merkityksiä ja vammais-ten henkilöiden asemointia oppikirjoissa. Tutkimuksen aineisto koostui yläkoulun ja lukion biologian, terveystiedon, historian, yhteiskuntaopin, uskonnon ja elämänkatso-mustiedon oppikirjoista. Analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysia. Tutkimusaineistosta nimettiin viisi erilaista vammaisuuden diskurssia: Medikaalinen diskurssi, ongelmadiskurssi, eksistentiaalinen diskurssi, oikeusdiskurssi ja normaali-suusdiskurssi. Tulokset osoittivat, että vammaisuutta käsiteltiin oppikirjoissa vähän ja kuvaus oli pitkälti kategorisoivaa sekä kielteisiä stereotypioita toistavaa. Osa diskurs-seista tuotti kuitenkin vastapuhetta perinteiselle vammaiskuvaukselle ja toi esille vam-maisten henkilöiden tavallisuutta ja oikeuksia. Diskursseissa tuli esille sekä vammai-suuden yksilöllinen että yhteiskunnallisen mallin oletuksia.

Tallennettuna: