Haku

Oppilaiden ja opettajien kokemuksia joustavasta perusopetuksesta

QR-koodi

Oppilaiden ja opettajien kokemuksia joustavasta perusopetuksesta

Järvinen, Satu. OPPILAIDEN JA OPETTAJIEN KOKEMUKSIA JOUSTAVASTA PERUSOPETUKSESTA. Erityispedagogiikan pro-gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellinen laitos, 2014, 127 sivua. Julkaisematon.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden kokemuksia joustavasta perusopetuksesta (jopo). Tutkimuksessa on keskitytty siihen millaista tukea jopo tarjoaa, miten se eroaa muista yleisopetuksen luokista ja millainen on jopo-oppilaiden käsitys pystyvyydestään ja motivaatioista opettajien näkökulmasta. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla oppilaita ja jopo-luokissa työskenteleviä aikuisia. Se on analysoitu laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen.

Tutkimuksessa joposta muodostuu ristiriitainen kuva. Jopo on yhtä aikaa rento, tiukka, mukava ja työläs. Jopo on samanlainen kuin muutkin luokat, mutta eroaa siitä silti monin tavoin. Jopo tukee oppilaita eri tavoin, mutta opettajat eivät nosta esiin yksittäistä tukimuotoa toista tärkeämmäksi. Oppilaiden mukaan jopossa opiskeleminen on helpompaa pienen ryhmän, jatkuvasti saatavilla olevan opettajan ja yksilöllisyyden takia. Oppilaat korostivat opettajan merkitystä. Vuorovaikutussuhde opettajan ja oppilaan välillä on tärkeä oppilasta tukeva tekijä. Oppilaiden motivaatio on lähinnä ulkoista ja liittyy usein päättötodistuksen saamiseen ja jatko-opintoihin. Opettajien mukaan oppilaiden käsitys pystyvyydestään on vaihteleva. Kuvaa omasta pystyvyydestä voi luoda jokin koulun ulkopuolinen tekijä, kuten harrastus, eivätkä kaikki oppilaat arvostakaan koulupystyvyyttä.

Avainsanat: Joustava perusopetus (jopo)

Tallennettuna: