Haku

Celebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter

QR-koodi

Celebrity practice in networked media : a case study of Lady Gaga and Twitter

Case study of Lady Gaga and Twitter

Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin poplaulaja Lady Gaga käyttää yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitteriä aktiiviseen julkisuuden harjoittamiseen. Aineisto koostui 207 Lady Gagan julkaisemasta tweetistä eli mikroblogimerkinnästä, jotka kerättiin Twitteristä valitsemalla satunnainen kahden kuukauden mittainen ajanjakso, joka oli tässä tapauksessa marras-joulukuu 2012. Tutkielman tavoite oli tutkia, mihin tarkoituksiin Lady Gaga käyttää Twitteriä, eli mitä eri funktioita hänen julkisuuden harjoittamisensa toteuttaa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja Lady Gaga käyttää näiden funktioiden toteuttamisessa, ja mitkä ovat hänelle tyypillisiä piirteitä julkisuuden harjoittamisessa. Tutkielma toteutettiin aineistolähtöisesti siten, että aineisto jaettiin kategorioihin, jotka muodostettiin aineistossa yleisimmin esiintyvien teemojen perusteella. Tällä tavoin saatiin selville, mitkä julkisuuden harjoittamisen funktiot olivat valittuna ajanjaksona tärkeimpiä Lady Gagalle, sekä mitkä olivat hänelle tyypillisiä tapoja toteuttaa näitä. Tutkimustulokset osoittivat, että Lady Gagan tapauksessa Twitter on pää-asiallisesti työkalu, jonka avulla hän ylläpitää ja hoitaa suhteita faneihinsa, sekä vahvistaa faniyhteisön sisäistä yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Muita tutkimuksessa esiin nousseita julkisuuden harjoittamisen funktioita olivat oman julkkisstatuksen painottaminen, kulutustuotteiden mainonta ja markkinointi, sekä aktivismi, joka koostui poliittisten mielipiteiden ilmaisemisesta ja sosiaalisten epäkohtien esiin nostamisesta. Kiinnostava lisätutkimuksen aihe olisi tarkastella sitä, kuinka fanit suhtautuvat Lady Gagan julkisuuden harjoittamiseen, sekä millaisia merkityksiä he liittävät omaan faniuteensa ja Lady Gaga faniyhteisöön.

Tallennettuna: