Haku

Primitiivisestä tiedosta jaettuihin kokemuksiin : integraatioryhmän opiskelijoiden kokemuksia esteettisestä prosessista ja oman taideteoksen esittelystä

QR-koodi

Primitiivisestä tiedosta jaettuihin kokemuksiin : integraatioryhmän opiskelijoiden kokemuksia esteettisestä prosessista ja oman taideteoksen esittelystä

Integraatioryhmän opiskelijoiden kokemuksia esteettisestä prosessista ja oman taideteoksen esittelystä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat kokivat esteettisen prosessin luodessaan omasta itsestään kertovaa taideteosta. Taiteellisella työskentelyllä pyrittiin käsittelemään ja jakamaan primitiiviseksi tiedoksi kutsuttuja sisäisiä kokemuksia. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiohankkeessa lukuvuonna 2004-2005. Tutkimuskysymykset olivat: Vastasivatko opiskelijoiden kokemukset esteettisestä prosessista integraatiohankkeessa esitettyä näkemystä ja sen taustalla olevaa teoriaa? Miten opiskelijat kokivat taideteoksen jakamisen ryhmälle? Miten tieto taideteoksen esittelemisestä ryhmälle vaikutti esteettiseen prosessiin? Tutkimuksen teoreettisena taustana olevissa taideteorioissa esteettinen prosessi ymmärretään joko taiteilijan itsetutkiskeluksi tai pyrkimykseksi välittää tietty viesti vastaanottajalle. Teoreettisen hahmottelun pohjana on Jaskarin ja Suokonaution pro gradu -tutkielmassa ”Esteettinen ilmaisu tunteiden tiedostamisen keinona” (2006) esitetty koonti ilmaisulähtöisen estetiikan teoriasta. Tutkimustapa on etnografinen. Tutkimusaineisto koostuu integraatioryhmän 13 opiskelijan kirjallisista tuotoksista prosessin eri vaiheissa sekä tutkijan osallistuvasta havainnoinnista. Aineiston perusteella ilmaisulähtöisessä estetiikassa saavutettiin integraatiohankkeen taideteoriasta johdettavia tavoitteita primitiivisen tiedon käsittelyssä. Keskeiseksi teemaksi nousivat kuitenkin opiskelijoiden kokemukset oman taiteellisen työn jakamisesta muille. Se vaikutti koko esteettisen prosessin kulkuun kuten taideteoksen aiheen ja ilmaisutavan valintaan. Osa opiskelijoista tunsi primitiivisen tiedon jakamisen jopa muuttaneen omaa roolia ryhmässä. Esteettisten ilmaisujen esittely ja vastaanotto olivat vahvoja kokemuksia osallistujille ja näyttivät edistävän heidän ryhmäytymistään.

Tallennettuna: