Haku

"Ei tarvii lukee yksin" - lasten antamia merkityksiä lukukoiratoiminnalle

QR-koodi

"Ei tarvii lukee yksin" - lasten antamia merkityksiä lukukoiratoiminnalle

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä lapset ajattelevat lukukoiratoiminnasta. Tutkimuskysymykseksi muodostui, millaisia merkityksiä lapset antavat lukukoiratoiminnalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, onko lukukoiratoiminta tavoitteellista ja tarkoituksenmukaista.

Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kansainvälisiä lukukoiratoimintaa koskevia tutkimuksia. Lisäksi kartoitettiin lukukoiratoiminnan asemaa Suomessa. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen aineistona oli kuuden lapsen haastattelut. Kaikilla tutkittavilla lapsilla oli erityisen tuen päätös. Sen ohella haastateltiin heidän opettajaansa ja havainnoitiin lukukoiratuokiota. Haastattelut analysoitiin fenomenografisesti.

Lukukoiratoiminnalle annetut merkitykset olivat pääasiassa myönteisiä. Lukukoiratoiminnalla voi olla lapsille esimerkiksi motivoiva, lukemista helpottava, myönteisiä tunteita herättävä ja sosiaalisia paineita poistava merkitys. Toisaalta he voivat kokea sen merkityksettömäksi. Havainnoidun lukukoiratuokion perusteella voidaan todeta, että tuokio pitäisi rakentaa vastaamaan tarkemmin asetettuja tavoitteita. Tämä saattoi osaltaan vaikuttaa lasten merkityksenantoihin.

Lukukoiratoiminta voi olla lapsille merkityksellistä lukemisen harjoittelua, minkä vuoksi toiminnalla on mahdollisesti pedagoginen arvo. Lukukoira saattaisi sopia erityisen hyvin oppilaille, joilla on ongelmia lukemisessa tai motivaation puutetta. Lukukoiratoiminnalla voi olla lapsille myönteisiä merkityksiä, vaikka toiminta ei olisi aivan tarkoituksenmukaisesti järjestetty. Struktuureihin keskittymällä toimintaan voisi saada lisää tavoitteellisuutta.

Tallennettuna: