Haku

Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA

QR-koodi

Les stéréotypes sur la France dans les publicités de l’opérateur DNA

Suomalaisen teleoperaattorin DNA:n mainoskampanja nimeltä DNA Verkkopakolaiset koostuu mainoksista, joissa ranskalainen perhe matkustaa Suomeen paremman tietoliikenneverkon perässä. Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia ranskalaisiin kohdistuvia stereotypioita näissä mainoksissa esiintyy, missä määrin ne vastaavat todellisuutta ja millaisen kuvan Ranskasta ne välittävät suomalaisille. Ensin työssä määritellään stereotypia käsitettä, minkä jälkeen pohditaan, millaisia stereotypioita Ranskasta oletetaan jo olevan. Tämän jälkeen perehdytään tarkemmin mainoksiin ja eritellään niissä havaittuja stereotypioita luokitellen ne neljään eri kategoriaan: ulkonäköön ja vaatetukseen, käyttäytymiseen, ruokakulttuuriin ja liikenteeseen. Stereotypioiden havainnoinnissa ja niiden todenmukaisuuden määrittelyssä hyödynnetään sekä kattavaa matkaopaskirjaa että ranskalaiseen kulttuuriin ja tapoihin keskittyviä teoksia. Kyseenalaistamalla hyvinkin selkeitä stereotypioita päädytään lopulta siihen tulokseen, että monet niistä ovat perusteltavissa eivätkä kaikki ole suinkaan täysin keksittyjä. Työn lopussa esitellään mainoksissa havaitut stereotypiat, jotka näyttäisivät olevan jossain määrin totuudenmukaisia.

Tallennettuna: