Haku

Teknologian hyväksyminen ja käyttöönotto : instrumentoivien leikkaushoitajien kokemuksia simulaattoriharjoittelusta

QR-koodi

Teknologian hyväksyminen ja käyttöönotto : instrumentoivien leikkaushoitajien kokemuksia simulaattoriharjoittelusta

Teknologian hyväksymistä ja käyttöönottoa tutkivien teorioiden mukaan yksilön halukkuuteen käyttää uutta teknologiaa vaikuttavat eniten koettu hyödyllisyys ja koettu helppokäyttöisyys. Teknologian ja lääketieteen nopea kehitys asettavat haasteita sairaalan hoitohenkilökunnan koulutukseen. Leikkaussalin teknistyessä leikkaushoitajien on jatkuvasti opittava käyttämään uusia teknologioita. Tutkimusten mukaan leikkaushoitajan ammatillisen pätevyyden kolme tärkeintä osa-aluetta ovat potilasturvallisuudesta huolehtiminen, leikkaushoidon tekniikka sekä hyvät yhteistyötaidot. Simulaation käyttö opetuksessa on lisääntynyt eri aloilla. Kirurgisia leikkaussimulaattoreita käytetään yleisesti kirurgien koulutuksessa, koska ne tarjoavat turvallisen ympäristön tähystystoimenpiteissä tarvittavien taitojen harjoitteluun. Instrumentoiva leikkaushoitaja työskentelee kirurgin assistenttina tähystyskirurgisissa toimenpiteissä, mutta hoitajien koulutukseen ei sisälly kirurgisella leikkaussimulaattorilla harjoittelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää instrumentoivien leikkaushoitajien kokemuksia laparoskooppisesta simulaattoriharjoittelusta. Samalla tutkitaan voidaanko teknologian hyväksymismalleja soveltaa laparoskooppisen simulaattoriharjoittelun tutkimiseen. Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Aineiston hankintamenetelmänä käytetään teemahaastattelua ja stimulated recall –menetelmää. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että teknologian hyväksymismalleja voidaan soveltaa simulaattoriharjoittelun tutkimiseen. Teoreettiseksi malliksi valittiin yhdistetty teoria teknologian käyttöönotosta ja käytöstä. Tärkeimmäksi laparoskooppisen simulaattorin hyväksymiseen ja käyttöön vaikuttavaksi tekijäksi nousi organisaation antama tuki. Hoitajat kokivat teknisten taitojensa sekä itseluottamuksensa parantuvan harjoittelun aikana. Lisäksi leikkaushoitajat kokivat harjoittelun vaikuttavan yhteistyöhön leikkaavan lääkärin kanssa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kirurgiset leikkaussimulaattorit soveltuvat oppimisvälineeksi myös sairaanhoitajien koulutukseen.

Tallennettuna: