Leppiä keväällä (Puita vasten aurinkoa)
Leppiä keväällä (Puita vasten aurinkoa)
Alders in Spring (Trees Seen against the Sun)
Maalaismaisemaa kuvaavan maalauksen keskellä on viisi leppää, jotka on kuvattu voimakkaassa vastavalossa. Keväinen auringonvalo piirtää puille kultaisena hohtavat ääriviivat, ja puista lankeaa vihreälle nurmelle tummansiniset varjot. Maalauksen keskiosassa näkyy riukuaita, jonka takana siintää metsäistä maisemaa. Ekspressionistista teosta hallitsevat sinisen, vihreän ja keltaisen eri sävyt. Maalia on levitetty kankaalle palettiveitsellä.
Aineistotyyppi |
---|
Maalaus |
Organisaatio |
HAM Helsingin taidemuseo |
Kokoelma |
HAM Leonard ja Katarina Bäcksbackan kokoelma |
Tunniste |
1976-305 |
Mitat |
teosmitat: 55,0 x 53,0 cm kehysmitat: 65,9 x 63,6 x 6,2 cm |
Valmistus |
ajoitus 1911 Tekniikka, öljymaalaus kankaalle Materiaali, kangas, öljy Materiaali: kehystyksen tiedot: kehys, kullattu puulistakehys Sallinen, Tyko, tekijä |
Näyttelyt |
HAMin juuret, 29.01.2016 - 08.01.2017 Totuus = Kauneus, 09.06.1996 - 26.07.1998 Taidesalonki 100 vuotta, 24.09.2015 - 10.01.2016 Odotin sinua – Paavo Westerbergin valinnat Bäcksbackan kokoelmasta, 06.09.2018 - 07.04.2019 Pinta ja syvyys - Varhainen modernismi Suomessa 1890-1920, 08.03.2001 - 30.09.2001 Galleriassa ja kotona - Keräilijät Bäcksbacka ja Hasán (BB), 24.08.2011 - 27.11.2011 Tyko Sallinen – HAMin juuret, 27.01.2017 - 27.08.2017 Tyko Sallinen, Åke Mattas, Heikki Alitalo, 18.03.1995 - 28.05.1995 Tyko Sallinen - Suomalainen tarina, 15.09.2017 - 07.01.2018 Jytkyt Retretissä - Tyko Sallinen ja suomalaiset ekspressionistit, 09.06.2012 - 28.08.2012 Dance of Colors, 03.03.2023 - 20.08.2023 |
Aiheet |
Luokitus |
Esittely |
Tyko Sallinen oli Suomen ensimmäisiä modernisteja. Hän toi tuliaisinaan Pariisista vuonna 1909 uudenlaisen värienkäytön ja maalaustavan. Värit olivat kirkkaita ja paksusti palettiveitsellä siveltyjä. Sallinen pohjusti kankaan kipsillä ja raaputti väriä niin, että alta paljastui erivärisiä kerroksia ja maalauskangasta. Lopputulos muistutti vanhan freskon murenevaa pintaa. Huomio keskittyi pinnan rakenteeseen ja väriin, eikä niinkään siihen, oliko aihe kohteensa näköinen. |