Haku

Valtatien 18 parantaminen Seinäjoen kohdalla välillä Ravitie – Itäinen ohikulkutie : Aluevaraussuunnitelma.

QR-koodi
Finna-arvio

Valtatien 18 parantaminen Seinäjoen kohdalla välillä Ravitie – Itäinen ohikulkutie : Aluevaraussuunnitelma.

Valtatie 18 Vaasa – Jyväskylä on tärkeä valtakunnallinen poikittaisyhteys, joka yhdistää Suomen rannikon ja Keski-Suomen. Pitkämatkaisen liikenteen lisäksi valtatie 18 palvelee seudullista ja paikallista liikennettä. Liikenne- ja viestintäministeriön pääväyläasetuksessa valtatie 18 on määritetty palvelutasoluokkaan I.

Suunnittelujakso on valtatiellä 18 Seinäjoen kohdalla välillä Ravitie – Itäväylä (valtatie 19) ja se on pituudeltaan noin 5,6 km. Osuudella on kolme eritasoliittymää (kantatie 67, Hyllykalliontie ja vt 19) ja yksi kiertoliittymä (Kivistöntie) sekä viisi muuta tasoliittymää. Tieosuus liikennejärjestelyineen ei nykyisellään täytä liikenteellisiä vaatimuksia ja laatutasotavoitteita.

Suunnitelmatyön tavoitetila on muodostettu palvelemaan vuoden 2050 ennustetilannetta ja vastaamaan pääväyläasetuksessa, Etelä-Pohjanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa ja hankkeelle asetetuissa suunnitteluperusteissa valtatielle asetettuja tavoitteita.

Suunnittelujaksolle on 9.3.2022 määritetty esisuunnitelmavaiheen suunnitteluperusteet, joissa on asetettu tavoitteita valtatiejakson kehittämiselle. Näitä tavoitteita ovat mm. liikenteen sujuvuuden, ennustettavuuden, matka-ajan sekä liikenneturvallisuuden parantaminen. Aluevaraussuunnitelmassa on tavoitteena määrittää kehittämisratkaisu, jolla keskeiset tavoitteet saavutetaan.

Tavoitetilanteessa vt 18 on 2+2-kaistainen keskikaidetie E1 Pultran ja E5 Takamäen eritasoliittymien välillä. Suunnittelujaksolla on viiden eritasoliittymän lisäksi Ravitien kanavoitu tasoliittymä suunnittelujakson pohjoispäässä ja Yhdystien suuntaisliittymä Roveksen ja Kivistöntien eritasoliittymien välillä. Pultran eritasoliittymästä Kivistöntielle on yhtenäinen rinnakkainen jalankulku- ja pyörätie. Suojattomat kulkijat risteävät valtatietä ja sen ramppeja eritasossa. Suunnittelujakson ainoa pysäkkipari sijaitsee Kivistöntien eritasoliittymän yhteydessä.

Aluevaraussuunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden ansiosta liikenteen ennustettavuus ja toimintavarmuus paranevat ja ratkaisuilla saavutetaan hyvä ja tasainen matkanopeus. Valtatielle voidaan asettaa hankkeessa tavoiteltu 80 km/h nopeusrajoitus. Valtatien 2+2-kaistaisuus lisää oleellisesti ohitusmahdollisuuksia ja välityskykyä suunnittelujaksolla. Matka-aika lyhenee liittymien määrän vähentyessä. Rakennettavan keskikaiteen ansiosta liikenneturvallisuus paranee ja onnettomuuksien määrä vähenee nopeusrajoituksen nostamisesta huolimatta. Hankkeella on positiivinen vaikutus päästöihin, vaikka nopeusrajoitus nousee. Liikennemelulle altistuvien määrän arvioidaan hieman kasvavan rakennettavasta meluntorjunnasta huolimatta.

Tallennettuna: