Haku

Plan för hantering av översvämningsrisker i Åbo kustområde 2022–2027

QR-koodi
Finna-arvio

Plan för hantering av översvämningsrisker i Åbo kustområde 2022–2027

Turun rannikkoalueen tulvariskien hallintasuunnitelma vuosille 2022–2027

Åbos kustområde föreslogs som ett område med betydande översvämningsrisk på grund av flera delfaktorer. I hamnområdet har översvämnin-gar av havsvatten orsakat olyckor och tillbud flera gånger de senaste decennierna. I området med översvämningsrisk bor relativt få människor, men utöver ett stort antal byggnader med anknytning till hamnfunktioner finns det även en hotellbyggnad i området. I översvämningsområdet finns det ungefär 30 objekt som kräver miljötillstånd. Dessutom hamnar vägförbindelserna under vatten i närheten av hamnen och i Hirvensalo, vilket försvårar räddningsverksamheten. De närmaste åren kommer flera betydande hamnkonstruktioner att byggas i hamnområdet i Åbo, dä-ribland en ny passagerarterminal. Också i Hirvensalo har ny bosättning planerats i området med översvämningsrisk. De största ekonomiska och ekologiska riskerna i området utgörs av hamnfunktionerna. Klimatförändringen väntas öka risken för översvämnin-gar i kustområden, vilket innebär att det är motiverat att förbereda sig på en ytterst sällsynt översvämning i ett kustområde. Åbo kustområde har enligt jord- och skogsbruksministeriets beslut (20.12.2018) utsetts till ett område med betydande översvämningsrisk. En första plan för hantering av översvämningsrisker i kustområdet utarbetades för perioden 2016–2021. Då ingick även Reso, Nådendal och Raumo i samma område i hanteringsplanen. I den andra preliminära bedömningen av översvämningsriskerna 2018 konstaterades dock att dessa inte uppfyller kriterierna för ett område med betydande översvämningsrisk. Planen har uppdaterats för kusten utanför Åbo och den nya planen gäller perioden 2022–2027. Planen har beretts av översvämningsgruppen för Åbo kustområde. I riskhanteringsplanen presenteras 11 mål och 12 olika åtgärder för hanteringen av översvämningsriskerna i området. Invånare och intressegrupper har haft möjlighet att framföra sina åsikter om innehållet i planen för hantering av översvämningsrisker, bland annat om målen, åtgärderna och genomförandet. Dessutom har man kunnat ge respons på miljörapporten, som är en del av planen. Samråds-materialet har varit framlagt i kommunerna i avrinningsområdet och responsen har också kunnat ges elektroniskt.

Tallennettuna: