Haku

Vasa hamnvägs MKB : Miljökonsekvensensbeskrivning

QR-koodi
Finna-arvio

Vasa hamnvägs MKB : Miljökonsekvensensbeskrivning

Vaasan satamatien YVA : Ympäristövaikutusten arviointiselostus

Vasa hamnväg vid och i närheten av Södra Stadsfjärden i Vasa stad och Korsholms kommun. Målsättningen med Vasa hamnvägsprojektet är att finna en förbindelse till Vasa hamn som fungerar bättre en den nuvarande och i och med detta utveckla Vasa regionens logistiksystem. Utvecklandet av Vasa hamnvägsförbindelsen har varit ett aktuellt och viktigt projekt redan länge. Bakgrunden till planerandet av vägen är de störningsfaktorer som förekommit i Vasa centrum av den genomgående lastbilstrafiken samt de problem som uppkommer för dessa stora transporter till följd av det trånga gatunätverket.

Målsättningen med miljökonsekvensernas bedömningsförfarande är att främja bedömningen av miljökonsekvenser genom information om projektet, nuläget, olika parters synpunkter samt projektets konsekvenser. Beslut om vilket alternativ som väljs för den fortsatta planeringen görs efter slutförandet av MKB-förfarandet.

I bedömningsbeskrivningen presenteras förutom resultaten även en utredning av miljöns nuläge, använda bedömningsmetoder samt en jämförelse av alternativ. Miljökonsekvensbedömningen har gjorts på ett sådant sätt och med en sådan noggrannhet som det förutsätts i MKB-lagen och -förordningen.

I bedömningen har man undersökt fem olika alternativ. I 0+ -alternativet genomförs mindre trafiksäkerhetsmässiga förbättringsåtgärder på vägnätet som bestäms av Vasa stad. I Centrumtunnel-alternativet byggs en 1,5 km lång tunnel under Vasa centrum. Stadsfjärds -alternativet ligger på Södra Stadsfjärden mellan Myrgrund-Matmorsviken och Stadsfjärdens överfart förverkligas i huvudsak som bro. Fladan -alternativet går enligt Vasa stads generalplan från Myrgrund längs Bolåkersvägen och mellan Munsmo och Solf söder om Stadsfjärden och ansluter till motorvägen vid till Fladans planskilda korsning. Vikby -alternativet följer Fladan -alternativet till Tölby, därifrån det böjer av mot söder genom Vikby till riksväg 8. I MKB-förfarandet har man även bedömt byggandet av en ny väg från riksväg 8 ända fram till Lillkyrovägen (landsväg 717). Det är en del av alla andra alternativ förutom 0+ alternativet.

I denna MKB-beskrivning har man bedömt konsekvenserna för transporter och hamnlogistiken, persontrafiken, samhällsstrukturen, markanvändningen och näringsgrenar, naturförhållanden och naturens mångfald, fågelbestånden, yt- och grundvatten, jordmån och berggrunden samt utnyttjandet av naturresurser, landskap och kulturmiljö, buller, luftkvalitet, vibrationer, människors levnadsförhållanden och trivsel samt fastigheter.

Områdets invånare och andra intressenter har haft möjlighet att delta i planeringen och konsekvensbedömningen under hela MKB-förfarandet. Synpunkter och åsikter om projektet och dess alternativ har insamlats under hela planeringens gång. Invånare och andra intressenter har informerats om projektet genom kungörelser, med hjälp av postningslista samt via websidorna.

Tallennettuna: