Haku

Nopeusrajoituksen 100 km/h alentamisen liikenneturvallisuusvaikutukset Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, esisuunnitelma

QR-koodi
Finna-arvio

Nopeusrajoituksen 100 km/h alentamisen liikenneturvallisuusvaikutukset Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, esisuunnitelma

Trafiksäkerhetsinverkan av sänkning av 100 km/h hastighetsgränser i Egentliga Finland och Satakunta, förplan

Ett av målen med detta arbete är att nå de nationella trafiksäkerhetsmålen för år 2020. I arbetet undersöktes vägar som har 100 km/h hastighetsgräns på sommaren. Dessa vägars geometri jämfördes med riktlinjerna för hastighetsbegränsningarna Kommunikationsministeriets allmänna riktlinjer 2009) och vägavsnittens olyckstätheter samt olyckskvoter med landets genomsnittliga värden (Trafikverket 2012). Dessutom så granskades befolkningstätheten vid vägavsnittens närområden. På basen av dessa granskningar utformades en lista på vägavsnitt där hastighetsgränsen rekommenderas sänkas till 80 km/h. En sänkning av hastighetsgränsen ansågs förbättra trafiksäkerhetssituationen enligt följande prioriteringsprinciper: 1. 0-visionen och den mänskliga hållbarheten i olyckssituationer • Vilka 100 km/h vägavsnitt har inte mitträcken? 2. Motsvarar de nuvarande 100 km/h vägsträckorna de aktuella riktlinjerna för hastighetsbegränsningar? 3. Är olyckstätheten eller olyckskvoten speciellt stor på 100 km/h vägavsnitten? Enligt beslutet från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finlands trafik ansvarsområdes ledningsgrupp bör hastighetsgränsen sänkas till 80 km/h på sammanlagt 23 vägkilometer. Ytterligare bör vinterhastighetsgränsen sänkas på totalt 9 vägkilometer. Dessutom så beslöt ledningsgruppen att lägga till omkörningsförbud i anslutning till en korsning och buskage bör tas bort vid en vägsträcka. Åtgärderna kommer att spara 0,78 personskadeolyckor årligen. De samhällsekonomiska kostnaderna för åtgärderna är totalt 600 000 € / år.

Tallennettuna: