Ensimmäinen työpäivä -simulaatio
Ensimmäinen työpäivä -simulaatio
Oppimateriaali
Turun yliopisto, Tulevaisuuden tutkimuskeskus
; Turun yliopisto, Tulevaisuuden teknologioiden laitos
Luotu: 15.1.2021, Muokattu: 19.1.2021
Sisältö
- Ensimmäinen työpäivä -simulaatio (Ulkoinen linkki)
Oppimateriaalit tulevat Finnaan Avointen oppimateriaalien kirjastosta (aoe.fi).
Simulaatio käsittelee yleisellä tasolla ensimmäistä työpäivää uutena työntekijänä. Simulaatiossa tutustutaan työelämän yleisiin pelisääntöihin ja käyttäytymiskulttuuriin. Pelaaja saa tietoa sekä työntekijän että työnantajan oikeuksista ja velvollisuuksista. Simulaatio latautuminen selaimeen kestää muutaman minuutin. Suositusselain Chrome.
Simulaation toteuttanut Tulevaisuuden tutkimuskeskus VALTE - valmiina työelämään hankkeelle (2015-2018). https://valte.fi/
Aineiston käyttöoikeudet |
---|
CC BY 4.0 Mitä merkintä tarkoittaa? |
Kohderyhmä |
Kansalainen Ohjaaja tai mentori Oppija Opettaja |
Koulutusaste |
Perusopetus Korkeakoulutus Omaehtoinen osaamisen kehittäminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vuosiluokat 7-9 LUVA, Lukiokoulutukseen valmistava koulutus VALMA, Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus |
Oppimateriaalin tyyppi |
0/Simulation/ |
Oppiaine / tutkinto / tieteenala |
Elämänkatsomustieto Jatko-opinnot, työelämä ja tulevaisuus Lakitieto Minä ja yhteiskunta Opinto-ohjaus Oppilaanohjaus Suomalainen yhteiskunta Työelämätaidot Yhteiskuntaoppi |
Tavoite- ja sisältöalue |
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta S3 Aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot S4 Työelämään tutustuminen T1 luoda edellytyksiä oppilaan eettisten ajattelun taitojen kehittymiselle ja kannustaa oppilasta soveltamaan eettisiä periaatteita arjen tilanteisiin T10 rohkaista oppilasta toimimaan aloitteellisesti ja vastuullisesti omassa ympäristössään T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin T3 edistää oppilaan kykyä oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja kehittää ajatteluaan T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita T4 ohjata oppilasta kantamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja luonnosta T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti ihmisoikeudet, kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudet juridiikan peruskäsitteet ja perusoikeudet kriittinen ajattelu ja väitteiden järkiperäinen perustelu: ympäröivän todellisuuden jäsentäminen ja sen erilaiset vääristymät osaa arvioida yksilön vaikutusmahdollisuuksia sekä kasvattaa valmiuttaan rakentavaan ja vastuulliseen yhteiskunnalliseen osallistumiseen. tuntee kansalaisen perusoikeudet, vaikuttamiskeinot ja -mahdollisuudet, osaa toimia aktiivisena kansalaisena sekä kiinnostuu yhteiskunnallisesta osallistumisesta tuntee keskeiset työelämätaidot ja osaa arvioida osaamistaan suhteessa niihin tuntee oikeutensa ja velvollisuutensa kansalaisena, työntekijänä ja kuluttajana sekä osaa soveltaa tätä tietoa tavanomaisia oikeusasioita koskeviin kysymyksiin työelämätietous ja -taidot, yrittäjyys muuttuvassa ja monimuotoisessa maailmassa työoikeus yhteiskunnallinen tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus ymmärtää ja osaa perustella ihmisoikeuksien, uskonnon- ja omantunnonvapauden, yhdenvertaisuuden, demokratian, rauhan, yhteiskunnallisen ja globaalin oikeudenmukaisuuden sekä kestävän tulevaisuuden rakentamisen periaatteita |
Aiheet |
Kieli |
suomi |
Muut nimekkeet |
First day at work simualtion Första dagen på jobbet -simulation |
Aineistotyyppi |
Oppimateriaali |
Organisaatio |
Avointen oppimateriaalien kirjasto |
Tunniste |
urn:nbn:fi:oerfi-202209_00023910_2 |
Tekijät |
Julkaisija |
2021
|
Julkaistu |
2021
|
Lähdekokoelma |
aoe |
Pääasiallinen käyttötarkoitus |
Itsenäinen opiskelu Oppimiskokonaisuuden osa Interaktiivinen materiaali |
Tallennettuna:
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä
Aineistosta vastaa
- Avointen oppimateriaalien kirjasto
- Kysymyksiä tai palautetta aineistosta?
- Ota yhteyttä