Sommar på Sommaröarna
Sommar på Sommaröarna
Den här favoritlistan anknyter till uppgiftspaketet Fiskarnas och sommargästernas Sommaröar som har publicerats i biblioteket för Öppna studiematerial. Uppgiftspaketet används i analysen av hur historisk information är uppbyggd. Uppgiftspaketet bygger på att en genomgång av originalkällor och tolkningar utifrån erhållen information. I uppgifterna får du lära dig mer om livsstilen i skärgården i Esbo i början av 1900-talet ur fiskare Arvid Nyholms och arkitekt Karl Lindahls perspektiv och utifrån fotografier och några dokument som anknyter till männens liv. Syftet med uppgifterna är att eleverna ska börja tänka på hur svårt det kan vara att göra tolkningar och hur felaktiga slutsatser uppkommer lika lätt som riktig information.
Tavoite:
Handleda den studerande att bygga information om det förflutna med hjälp av ändamålsenliga källor, bedöma informationen kritiskt och förstå mångtolkningen och relativiteten. Hjälpa att analysera historiska fenomen och människors handingar på ett mångsidigt sätt och utifrån utgångspunkten för varje tidsperiod. Den studerande förstår samhällets väsen och förändring som resultat av den historiska utvecklingen. Den studerande fördjupar sin multilitteracitet så att han eller hon kan specificera, tolka, bedöma, utnyttja och producera olika texter och texthelheter medveten om deras mål och kontext. Den studerande uppmuntras dessutom att observera sina vardagliga miljöer och beskriva regionala fenomen, strukturer och samspelsrelationer i naturen och mänskliga handlingar.
Oppiaineet
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Tekstien tulkitseminen
- S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Historia
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Ihmiset muuttavat maailmaa
- S5 Hyvinvointiyhteiskunnan rakentaminen
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Maantieto
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt
- S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
- Yhteiskuntaoppi
- Sisältöalueet
- Vuosiluokat 7-9
- S2 Demokraattinen yhteiskunta
- Vuosiluokat 7-9
- Sisältöalueet
Oppiaineet
- Äidinkieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Moduulit
- Tekstien tulkinta 1
- Moduulit
- Suomen kieli ja kirjallisuus
- Oppimäärät
- Historia
- Moduulit
- Ihminen, ympäristö ja historia
- Itsenäisen Suomen historia
- Ruotsin itämaasta Suomeksi
- Moduulit
- Maantiede
- Moduulit
- Maailma muutoksessa
- Moduulit
- Yhteiskuntaoppi
- Moduulit
- Suomalainen yhteiskunta
- Moduulit
- Hur tycks skärgårdsborna skilja sig från stadsborna? Dela upp bilderna i två delar beroende på om personer i bilderna är skärgårdsbor eller stadsbor. Tycker du att det är lätt eller svårt att skilja mellan livsstilar och samhällsklasser?
- Hur tror du att Arvid Nyholms liv och vardag har sett ut baserat på de källor du har fått? Och vad är det med Karl Lindahls liv?Vad har de arbetat med? Vad fick dem åka till Esbo skärgård?
- Hur har Nyholms och Lindahls livsstilar avvikit från varandra enligt fotografierna? Och vad har de haft gemensamt? Tänk också på vilka situationer deras vägar kan ha korsats.
- Hur syns tidsperioden i Nyholms och Lindahls liv? Vilka viktiga historiska händelser äger rum under tidsperioden och hur syns de i materialet? Fundera på hur händelserna kan ha påverkat deras liv. Använd de angivna källorna som hjälp: fotografierna och dokumenten.