Haku

Mid-term supply capability planning concept for the component factories based on the sales plan

QR-koodi

Mid-term supply capability planning concept for the component factories based on the sales plan

Myyntisuunnitelmaan perustuva nosturikomponenttien toimitusverkon kyvykkyydensuunnittelukonsepti keskipitkälle aikavälille

Kilpailu globaaleilla markkinoilla on kovaa. Yritykset etsivät jatkuvasti keinoja kehittää prosesseja pienentääkseen kustannuksia. Myynnin ja tuotannon tasapainottaminen on yksi tapa pienentää kustannuksia. Myynnin ja tuotannon tasapainottamisen teoriat perustuvat suurimmalta osin yksinkertaisiin suuren volyymin tuotteisiin. Työssä on tutkittu, kuinka kehitettyjä teorioita voidaan soveltaa asiakasräätälöidyille tuotteille, jotka suunnitellaan tilauksesta ja joiden vuosittaiset tilausmäärät ovat pieniä. Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu operaatioiden johtamisesta, tulevan kysynnän suunnittelusta toimitusketjuissa sekä myynnin ja tuotannon tasapainottamisesta. Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu vahvasti teoreettiseen tutkimukseen.

Kohdeyritys on globaali nosturivalmistaja. Työn empiirisessä osuudessa on tutkittu ensin haasteita nosturikomponenttien tuotantoketjussa. Ratkaisuksi haasteisiin kohdeyrityksessä on kehitetty oma myynnin ja tuotannon tasapainotusprosessi. Prosessi koostuu myynnin suunnittelusta, tuotannon suunnittelusta sekä niiden tasapainottamisesta. Myynninsuunnittelukonsepti on jo käytössä.

Työssä esitetään kehitetty tuotannonsuunnittelukonsepti osana laajempaa prosessia. Prosessi kuvataan työssä yleisellä tasolla. Tuotannonsuunnittelukonsepti määrittää, kuinka myyntisuunnitelma muutetaan tuotannon tarpeiksi. Lisäksi määritetään kuinka tehtaat ja toimittajat saavat ja vahvistavat materiaali- ja kapasiteettitarvesuunnitelmat. Tutkimuksen aikana vierailtiin toisessa suomalaisessa konepajateollisuuden yrityksessä, josta on työssä oma lyhyt kuvaus.

Myynnin ja tuotannon tasapainottaminen on vaativa ja jatkuvasti muuttuva prosessi. Onnistuneella prosessilla voidaan saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä toimitusketjussa. Lisäksi yrityksen kilpailukykyä sekä asiakastyytyväisyyttä voidaan parantaa kilpailukykyisemmillä hinnoilla sekä lyhyemmillä toimitusajoilla.

Tallennettuna: