Haku

International user studies as methodology in paper mill system integration pre-study - View on cultural differences

QR-koodi

International user studies as methodology in paper mill system integration pre-study - View on cultural differences

Tämä on Teknillisessä korkeakoulussa tehty Anna Oikarinen diplomityö. Tutkimuksen tavoitteena on ollut tutkia käyttäjätutkimuksen avulla paperitehtaissa, kuinka ABB:n Web Inspection Solution (WIS) voitaisiin integroida muihin järjestelmiin. Ajatuksena on ollut kerätä käyttäjäryhmien ajatuksia ja tarpeita. Käyttäjäryhmiä ovat operaattorit, tuotannonjohto, asiakaspalvelu, laboratoriotyöntekijät, automaatio ja huoltotyöntekijät sekä tekniset henkilöt. Käyttäjätutkimukset suoritettiin neljässä maassa: Suomessa, Espanjassa, Indonesiassa sekä Kiinassa. Koska kulttuurierot näiden valtioiden välillä ovat suuret, jo valittujen Hemilän ja Tähtisen integraatioteorioiden sekä Paunosen prosessinohjausjärjestelmien rooliteorian lisäksi päätettiin valita Hofsteden kulttuuridimensioteoria tutkimuksen valmistelu- ja analyysivaiheissa käytettäväksi.

Diplomityössä käytetyt integraatiotasot ovat rauta, käyttöliittymä sekä informaatio. Käyttäjäryhmät on muodostettu käytön mukaan, ei niinkään tittelien mukaan, eli vastuualueet ja tehtävät määrittelevät, mihin käyttäjäryhmään kukin yksilö tässä työssä on sijoitettu. Paunosen seitsemän prosessinohjausjärjestelmien roolia ovat prosessin valvonta, ennalta määriteltyjen tehtävien tuki, häiriötilanteiden hallinta ja diagnosointi, tiedon vaihtaminen, tietämyksen hallinta, oppiminen sekä suorituksen kehittäminen.

Tutkimuskysymykset tarkastelevat nykyistä tilannetta paperitehtaissa integraation osalta: mikä on nykyisten integraatioratkaisujen taso, onko siinä eroja maiden välillä, mitkä WIS:n käyttäjäryhmät ovat, ja missä prosessinohjausjärjestelmien rooleissa WIS:n käyttäjät eri järjestelmiä käyttävät. Tämän lisäksi pohditaan mahdollisia ratkaisuja integraatiolle: mihin rooleihin WIS:n käyttöä voitaisiin laajentaa, mihin järjestelmiin WIS voitaisiin integroida, sekä millä tasolla integraatio tehtäisiin. Lopuksi pohditaan kulttuurin vaikutusta: vaikuttaako kulttuuri paperitehtailla käyttäjien tehtäviin, miten kulttuuri vaikuttaa käyttäjätutkimuksen suorittamisessa ja miten se vaikuttaa tulosten analysoinnissa.

Tuloksena havaittiin, että kaikista kiinnostavimmat mahdollisuudet integraatiolle tarjosivat tuotannon johto sekä asiakaspalvelu, jota ei oltu huomioitu potentiaalisena käyttäjäryhmänä lainkaan aiemmin. Toisaalta, operaattorit, joiden kuviteltiin hyötyvän integraatiosta eniten, eivät kokeneet tarvitsevansa sitä lainkaan. Tämän lisäksi tutkimuksessa opittiin kulttuurierojen ymmärtämisen tärkeydestä käyttäjätutkimuksen tekemisessä sekä valmistautumisen että analyysin osalta.

Tallennettuna: