Haku

Market dominance and consolidation in the operations support systems industry

QR-koodi

Market dominance and consolidation in the operations support systems industry

Dominanssi ja yhdentyminen toimintojen tukijärjestelmien liiketoiminnassa

Tämä diplomityö mallintaa eri tuotesegmenttien menestystä ja markkinavaltijuutta toimintojen tukijärjestelmien liiketoiminnassa. Lisäksi työ tutkii tuotesegmenttien välisiä yhteyksiä ja komplementarisuutta. Yritysten menestystä mitataan markkina-arvon, liikevaihdon ja käyttökateprosentin kehityksen avulla.

Tutkimuksen teoreettinen osuus esittää kirjallisuuden olennaisimmat löydökset aiheista yhdentyminen, yritysostot, diversifikaatio ja dominanssi. Empiirisessä osassa tunnistetaan 120 listautunutta toimialalle keskittynyttä yritystä, jotka jakautuvat 22 todetulle tuotesegmentille. Tutkimuksen aineisto kerättiin Securities Data Corporation -yritysostotietokannasta ja Thomson Datastream Finanssitietokannasta. Aineisto keskittyi vuosiin 2000-2006 ja sitä analysoitiin pääasiallisesti regressiomallien avulla.

Tuloksien mukaan kasvu toimialalla on tapahtunut lähinnä ulkoisesti yritysostojen kautta. Lisäksi havaittiin positiivinen yhteys markkina-arvon kehityksen ja yritysostojen määrän välillä 15 suurimman toimittajan joukossa. Tätä yhteyttä ei kuitenkaan havaittu koko otokseen pohjautuvassa analyysissa. Yhdentyminen on edennyt joidenkin segmenttien osalta huomattavasti pidemmälle kuin toisten. Verkonhallintajärjestelmä- ja väliohjelmistosegmentit eroavat selvästi muista segmenteistä, kun taas muut pääsegmentit liittyvät toisiinsa läheisesti suorituskykymittareiden mukaan.

Eri segmenttien historiallisiin myyntilukuihin perustuen rakennettiin malli komplementaarisuudesta toimialalla. Mallin mukaan alalla on enemmän horisontaalista kuin vertikaalista komplementaarisuutta. Tämä tukee näkemystä, että toimiala on muuntumassa vertikaalisesti liittyvistä ohjelmistoista horisontaalisesti liittyviin ohjelmistokokonaisuuksiin. Horisontalisoituminen tapahtuu todennäköisimmin segmenteissä laskutus, asiakashallinta ja palveluntoteutus.

Tallennettuna: