Haku

Factors Affecting Return on Investment in Game Development Projects

QR-koodi

Factors Affecting Return on Investment in Game Development Projects

Pelikehitysprojektien investointien tuottoasteeseen vaikuttavat tekijät

Tässä diplomityössä tarkastellaan pelinkehitysprojektien investointien tuottoasteeseen vaikuttavia tekijöitä. Työssä tutkitaan yksittäisen pelinkehitysprojektin investoinnin koon ja pelin menestyksen todennäköisyyden välistä korrelaatiota verkostoefektien ja resurssisynergioiden konseptien avulla.

Ensimmäinen tutkimusongelma voidaan esittää kysymyksenä, mitkä tekijät vaikuttavat pelikehitysprojektien investointien tuottoasteeseen. Toinen tutkimuskysymys on, mikä tulee olemaan paras investointimalli ajanvietepelien kehityksessä ja minkälaisia mahdollisuuksia tämä tuo pelinkehittäjille. Ratkaisemalla tutkimusongelmat diplomityö pyrkii parantamaan käsitystä siitä mitkä resurssiyhdistelmät maksimoivat yksittäisten pelinkehitysprojektien investointien tuottoasteen sekä miten hyvin nämä yhdistelmät soveltuvat ajanvietepelien kehitykseen. Diplomityön tavoitteena on.

1. kuvata investoinnin tuottoasteen ja pelin menestyksen todennäköisyyden nykyinen korrelaatio.

2. määrittää, mitkä tekijät vaikuttavat tähän suhteeseen.

3. määrittää tapoja parantaa suhdetta.

4. määrittää, minkälaiselle sijoittajalle ajanvietepelit ovat kiinnostavia.

5. määrittää julkaisijan neuvotteluvoima ajanvietepelien kehityksessä.

6. arvioida vaihtoehtoisten kehitysmallien pelinkehittäjille tuomia mahdollisuuksia.

Kirjallisuustutkimuksessa tarkastellaan verkostoefektien sekä tutkimuksen ja tuotekehityksen tehokkuuden aikaisempaa tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena syntynyttä kahta mallia käytetään analysoimaan tehokkaita resurssiyhdistelmiä neljässä kvalitatiivisessa tapaustutkimuksessa.

Diplomityön teoreettinen analyysi ja empiiriset tulokset viittaavat pelinkehitysprojekteihin liittyvän selkeitä skaalaetuja sekä huomattavia synergiaetuja prosessiin liittyvien resurssien välillä. Perinteisen videopelikehityksen tehokkuustekijät eivät suoraan päde ajanvietepelien kehitykseen, joiden osalta arvoverkko on pirstoutunut ja isojen toimijoiden valta pienempi.

Tutkimustulosten perusteella kehitetään skaalaetuja ja investointien tuottoasteeseen vaikuttavia avaintekijöitä kuvaava malli.

Tallennettuna: