Haku

Three viewpoints to knowledge management in communication and change management consulting - Descriptive case study

QR-koodi

Three viewpoints to knowledge management in communication and change management consulting - Descriptive case study

Tietämyksenhallinnan kolme näkökulmaa viestinnän ja muutoksenhallinnan konsultointiin - kuvaileva tapaustutkimus

Tieto on nykyään olennainen osa yritysten liiketoimintaa. Erityisesti konsultoinnissa, jossa yrityksen liiketoiminta perustuu osaamisen ja tietämyksen myyntiin asiakkaalle, tietämyksenhallinta muodostaa yrityksen keskeisen kilpailuvaltin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata yksityiskohtaisesti, mitä tarkoittaa tietämyksenhallinta viestinnän ja muutoksenhallinnan konsultoinnissa. Ongelmakenttää tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta: olemassa olevan tiedon, tiedon muuntumisen ja luomisen sekä tiedon mahdollistamisen näkökulmista.

Olemassa olevan tiedon näkökulmasta tutkimuksessa tunnistetaan viestinnän ja muutoksenhallinnan konsultoinnissa käytettävät tiedon lajit sekä tarkastellaan tiedon lajeja suhteessa erilaisiin tiedon elementteihin, kuten kokemukseen, metodologiaan sekä aikaisempiin asiakastapauksiin. Tiedon muuntumisen ja luomisen yhteydessä tarkastellaan tiedon liikkumista ja jakamista asiakasrajapinnassa niin konsulttien ja asiakkaiden väillä kuin tutkittavan yrityksen konsulttien kesken. Tiedon mahdollistamisen näkökulmasta havainnoidaan tiedon luomisen mahdollisuutta tutkittavassa yrityksessä. Tarkoituksena on tunnistaa yrityksen sisäisiä toimia tiedon luomisen edistämiseksi sekä havainnoida niiden toteutumista viestinnän ja muutoksenhallinnan konsultoinnissa.

Tutkimuksessa käytetyt menetelmät ovat laadullisia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla tutkittavan yrityksen muutoksenhallinnan konsultteja sekä työskentelemällä itse asiakasprojektissa. Tutkimusaineisto koostu kymmenestä teemahaastattelusta sekä tutkijan havainnoista.

Tutkimuksessa tunnistettiin muutoshallinnan konsultoinnin luonne hiljaisen tiedon työnä. Tiedon muuntumisen ja luomisen näkökulmasta asiakasrajapinnassa tunnistettiin tiedon muuntumisen eri vaiheet niin asiakkaan ja konsulttien välillä kuin konsulttien kesken. Tiedon mahdollistaminen on otettu yrityksessä merkittävästi huomioon, mutta jonkinlaisia kehittämistarpeita niiden siirtämisessä itse konsultointityöhön oli havaittavissa.

Tallennettuna: