Haku

Jarrutusenergian hyötykäyttömahdollisuuksia Helsingin metroliikenteessä

QR-koodi

Jarrutusenergian hyötykäyttömahdollisuuksia Helsingin metroliikenteessä

The possibilities to reuse regenarative braking in Helsinki metro system

Metroliikennöinnissä jarrutuksessa syntyy suuria tehoja ja tehohuippujen varastointi sekä uudelleenkäyttö on haasteellista. Tämän diplomityön tavoite on tutkia erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää jarrutusenergiaa Helsingin metroliikenteessä. Tutkimus on erityisen ajankohtainen nyt, kun Espoon Länsimetro on rakenteilla. Tässä diplomityössä tutkitaan käytännön jarruvirtamittauksilla sekä lämmityksen säätöpellin asentoa mittaamalla, kuinka paljon jarrutusenergiaa olisi mahdollista käyttää takaisinsyöttöön, ja kuinka paljon siitä tällä hetkellä käytetään matkustamon lämmitykseen. Käytettävissä oleva jarrutusenergia voidaan hyödyntää toisten junien kiihdyttämiseen uusimman energian varastointitekniikan avulla. Tässä työssä tarkastellaan superkondensaattoreita ja vauhtipyörää energiavarastoina. Tarkoitus on tutkia miten jarrutusenergiaa voidaan hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti ja taloudellisesti. Jarruvirtamittauksilla tutkittiin kuinka paljon jarrutusenergiaa voidaan hyödyntää, ja lämmityksen säätöpellin asentomittauksella tutkittiin kuinka paljon jarruvastuksissa syntyvää lämpöä hyödynnetään matkustamon lämmittämiseen. Jarrutusenergian osalta tulokseksi saatiin 39 %.

Tallennettuna: