Haku

Mitä taidekasvattajan tulisi tietää pöytäroolipelaamisesta?

QR-koodi

Mitä taidekasvattajan tulisi tietää pöytäroolipelaamisesta?

What should an art educator know about tabletop role-playing?

Tarkastelin opinnäytetyössäni mitä pöytäroolipelaaminen on opettanut minulle. Esitän pohdiskellen havaintoja pöytäroolipelaamisen ja taidepedagogiikan risteymäkohdista. Risteymäkohtien tarkastelulla tutkailen pöytäroolipelaamisen mahdollisuuksia ja merkitystä taidepedagogiikalle.

Tutkielmassa lähdin avaamaan pöytäroolipelaamista perehtymällä siihen liittyviin tapoihin ja kulttuuriin. Tarkastelen esimerkiksi eri pelaamisen tyylejä, sekä havainnollistan Kehittämäni Noppakuvan avulla pöytäroolipelaamisen vuorovaikutustilannetta. Pohjustuksen myötä ryhdyin tutkailemaan havaintoja kokemuksistani. Nämä kokemukset on jaettu viiteen osaan: erilaiseen yhteisöllisyyteen, itseilmaisuun, vuorovaikuttamiseen, pelinjohtajan vastuuseen, sekä ongelmanratkaisuun. Esitän näkökulmia havaintoihin roolipelien tutkimuksen, sekä taidekasvatuksen tutkimuksen kautta. Tulkitsin havaintoja koostamalla niistä taidepedagogille olennaisimmat huomiot isommiksi teemoiksi.

Esittelin tutkielman päätteeksi myös ympäristökasvatuksellisia ja posthumanistisia kysymyksiä herättävän Kasviropen. Kokeellisen pöytäroolipelaamisen äärellä liikkuva Kasvirope onkin esimerkki siitä, millaisia moninaisia lähtökohtia ja toimintatapoja pöytäroolipelaamiselle voi olla.

Tutkielmassani esitän millaisia havaintoja pöytäroolipelaaminen on herättänyt pelaamisen ja taidekasvatuksen yhteyksistä. Ensin esitän havainnot liitoksissa kokemusmaailmaani, minkä myötä tulkitsen ja koostan niitä tarkemmin. Olen löytänyt näiden havaintojen kautta myös keskustelunavauksille isompia teemoja. Näitä ovat pelaamalla oppiminen, peliporukka ja pelinjohtajan pedagoginen taju.

Tutkielmani päätelmät ovat suuntaa antavia siihen, millaisista asioista kuvataidekasvattajan tulisi pöytäroolipelaamisessa kiinnostua. Näiden päätelmien pohjalta voitaisiin lähestyä myös roolipelien tutkimista näkökulmista, jotka on esitetty tutkielmassani olennaisiksi kuvataidekasvattajan kannalta. Tutkielmani on keskustelunavaus, josta käytännön sovellusten löytämiseksi voidaan esittää lisäkysymyksiä. Yksi kysymys voisi esimerkiksi kuulua: kuinka pelinjohtajan pedagogista tajua voidaan hyödyntää taidekasvattajan näkökulmasta?

Tallennettuna: