Haku

Personal branding for designers - Creating my own design brand

QR-koodi

Personal branding for designers - Creating my own design brand

Henkilöbrändäys suunnittelijoille - Oman merkkini suunnittelu

Henkilökohtaisen brändin rakentaminen koskettaa kaikkia suunnittelijoita jossain vaiheessa heidän uraansa. Henkilökohtaista brändäystä käsitellään kuitenkin enimmäkseen markkinointi- ja kaupan alan tutkimuksissa, eikä sitä suurelta osin ole tutkittu muotoilun puolella. Lisäksi tähän mennessä henkilöbrändäystä on hyödynnetty valitettavan vähän suunnittelijoiden työkaluna henkilökohtaisen designbrändin rakentamisessa Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitä henkilöbrändäys on, sekä erilaisia brändinhallintateorioita ja -työkaluja joilla rakennan itselleni henkilökohtaisen tuotemerkin suunnittelijana. Olen myös luonut brändilleni tuotekokoelman, jossa kanavoin henkilökohtaista kädenjälkeäni sekä suunnittelijanidentiteettini mukaisia arvoja.

Tämä opinnäytetyö on yhdistelmä teoriaa, käytännön tutkimusta sekä taiteellista näkemystä. Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä, miten suunnittelija voi kartoittaa omaa suunnittelijan identiteettiään ja luoda kyseiseen identiteettiin perustuvan designbrändin ja sen tuotteet. Kirjallisessa osiossa pyrin selvittämään, miten suunnittelijat voivat hyötykäyttää brändäyksen työkaluja kartoittaakseen omaa suunnittelijan identiteettiään ja siten luomaan oman design-brändin. Lopputyöni produktio-osassa suunnittelen ja valmistan merkilleni tuotteita eri suunnittelukategorioissa, ulottuen kuosisuunnittelusta koruihin ja sisustustuotteisiin. Kaikki tuotteet on suunniteltu ja valmistettu oman brändini sääntöjen ja arvojen mukaisesti.

Ensimmäisessä osassa kerrataan lyhyesti brändäyksen teoriaa ja esitellään opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Toinen osa on varattu suunnittelijan identiteetin kartoittamiseen ja oman tuotemerkkini rakentamiseen eri brändäyksen ja identiteetin kartoittamisen viitekehysten avulla. Viimeinen osa esittelee suunnittelemani brändätyt tuotteet ja kokoelmat. Viimeiseen osaan kuuluu myös kuvaus ja esittely tuotteista, niiden luontiprosessista sekä oman tyylini, ideoiden ja arvojen esilletuomisesta.

Lopputyössäni haluan laaja-alaisesti ja tasokkaasti esitellä nuoren suomalaisen suunnittelijan oman muotokielen ja muotoilijan identiteetin etsimisprosessia, muotoilun tuntemustani sekä taiteellista, että brändityön osaamista. Toivon, että tämä opinnäytetyö voi hyödyttää ja kannustaa myös muita nuoria suunnittelijoita kiinnostumaan henkilöbrändäyksestä ja rohkaisemaan heitä ryhtymään oman tuotemerkin tietoiseen rakentamiseen.

Tallennettuna: