Haku

Helsingin seudun liityntäpysäköintistrategia 2035

QR-koodi

Helsingin seudun liityntäpysäköintistrategia 2035

Helsinki Region Park and Ride Strategy 2035

Liityntäpysäköinnin tavoitteena on houkutella henkilöautoilijoita käyttämään joukkoliikennettä osana matkaketjuaan ja siten vähentää liikenteen aiheuttamia haittavaikutuksia. Polkupyörien liityntäpysäköinnillä parannetaan joukkoliikennejärjestelmän saavutettavuutta.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tehdä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011 osaselvitykseksi liityntäpysäköinnin kehittämisstrategia. Työssä määritettiin Helsingin seudun liityntäpysäköintijärjestelmän kehittämislinjaukset ja keskeisimmät kehittämistoimenpiteet ja laadittiin liityntäpysäköintipaikkojen lisäämisen toteutusohjelma vuosille 2011-2020 suuntaa-antavine kustannusarvioineen. Tutkimus sisältää myös pohdintaa liityntäpysäköinnin järjestämisen kustannus- ja vastuunjaosta. Tutkimusalue käsitti Helsingin seudun 14 kuntaa.

Tutkimusta varten haastateltiin liikennejärjestelmän ja maankäytön kehittämisen asiantuntijoita sekä valtionhallinnosta ja Helsingin seudun kunnista että elinkeinoelämän sektorilta. Työn kuluessa pidettiin asiantuntijatyöpajoja. Työssä tutkittiin myös ulkomaisia liityntäpysäköintijärjestelmiä, joista pyrittiin löytämään kehittämisideoita sovellettavaksi Suomeen. Helsingin seudun liityntäpysäköinnin kehittämisohjelman pohjana käytettiin seudulle laadittuja liityntäpysäköintiennusteita.

Tässä työssä määriteltyjen kehittämislinjausten liikennejärjestelmätason tavoitteena oli kehittää liityntäpysäköintiä Helsingin seudulla ja näin edistää HLJ 2011 kärkitavoitteiden toteutumista. Helsingin seudulla on tällä hetkellä noin 9 000 henkilöautojen ja noin 11 500 polkupyörien liityntäpysäköintipaikkaa. Liityntäpysäköinnin kysynnän oletetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa. Liityntäpysäköintipaikkojen toteutusohjelmassa esitetään lisättäväksi Helsingin seudulla vuosina 2011-2020 noin 9 000 henkilöautojen ja noin 14 000 polkupyörien liityntäpysäköintipaikkaa. Liityntäpysäköintipaikkojen lisäpaikat sijoittuvat pääosin uusien raideliikenteen käytävien varrelle.

Liityntäpysäköinnin seudullisen kehittämisen koordinoinnin päävastuutahoksi ehdotetaan HSL:ää, kunnossapidon päävastuutahoksi liityntäpysäköintialueen haltijaa ja rakentamisen päävastuutahoiksi kuntia, Liikennevirastoa sekä Uudenmaan ELY -keskusta. Tämä ei kuitenkaan poista eri toimijoiden välisen yhteistyön tarvetta. Työssä on muodostettu myös erilaisia vaihtoehtoja liityntäpysäköinnin rakentamisen kustannusten jakamiseksi siinä suhteessa, miten liityntäpysäköinnistä saatavat hyödyt eri osapuolille kohdistuvat.

Tallennettuna: